شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهرداری تهران#ترافیک

راهکار شهرداری تهران برای مهار ترافیک مهر

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت :محور احداث تراموا هنوز مشخص نشده است؛ چند کریدور در دستور کار قرار دارد و این موضوع توسط مشاورین در دست بررسی قرار دارد.

راهکار شهرداری تهران برای مهار ترافیک مهر

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

چهارمین جلسه ستاد استقبال از مهر با حضور مسئولان حوزه حمل و نقل شهرداری تهران و پایتخت برگزار شد. در ابتدای این نشست مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران گفت: در اولین جلسه مصوب شد دستورالعملی در قالب طرح استقبال از مهر تهیه شود. این دستورالعمل از طرف معاونت حمل و نقل به مراکز مربوطه ابلاغ شده است.  ماحصل این جلسات در قالب کارگروه‌های شناورسازی، ساعت کاری سرویس مدارس،  خدمات حمل و نقل عمومی، اطلاع رسانی آموزش و فرهنگ سازی اتفاق افتاده است. بیش از ۳۰ جلسه هم در این باره داشتیم. امسال از مناطق خواستیم برنامه مدیریت ترافیکی برای مدارسی که عامل مشکل ترافیکی هستند مشخص کنند.

حسین پور، نماینده معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با ارائه گزارشی از این معاونت در آغاز مهرماه ،گفت:معاونت خدمات شهری برنامه‌های متعددی برای شروع ماه مهر در نظر دارد که برخی از آنها صورت تیتروار عبارتند از: پیرایش شهر، رنگ امیزی المان‌ها، بازپیرایی فضای سبز، کاشت انواع درختان در مدارس، تولید و ارئه پویانمایی درباره پسماند در مدارس، فعالیت های ویژه مرتبط با پسماند در مناطق، اجرای کارگاه‌ها برای تولید حداقلی پسماند، رفع موارد سد معبر و صدور مجوز بازگشایی بازارهای سنتی با محوریت فروش لوازم مدارس و ….

رستمی قائم مقام شرکت بهره برداری مترو تهران نیز گفت: مطابق برنامه تا قبل از شروع ماه مهر، ۶ رام قطار را آماده تحویل به شبکه مترو کردیم، ظرفیت ۱۳۰ هزار مسافر به این ترتیب به شبکه اضافه می‌شود و در ادامه بیش از ۱۰۵ رام قطار را تعمیر کردیم. پیش بینی این است با توجه به اقدامات صورت گرفته تا ۳۰ درصد افزایش مسافر داشته باشیم، برای مدیریت شرایط درتلاشیم پوشش مسافری خوبی دربازه زمانی صبح برای ایستگاه‌های متراکم مترو داشته باشیم.

رستمی افزود: یکی از اقدامات شاخص صورت گرفته در این مدت، حل مشکل ایمنی ۱۹۰۰ پله برقی با تلاش همکارانمان در شرکت بهره‌برداری مترو تهران بود، همچنین «سفر اولی‌ها» طرح دیگر مترو است که برای استفاده از آن دانش آموزان و دانشجویان در هنگام ورود به مترو می‌توانند به بخش مربوطه مراجعه کنند تا دچار مشکل نشوند.

مالکی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این نشست گفت: در راستای طرح استقبال از مهر ما شش مرکز را به انجام خدمات معاینه فنی سرویس مدارس اختصاص دادیم. علاوه بر این مراکز مرکز شهید چمران هم برای ناوگان تاکسیرانی و سرویس مدارس خدمات تعمیراتی را با تخفیفات ویژه ارائه می‌دهد.

سلیم واحد نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی در چند ماه گذشته با اعزام اتوبوس ها به مکان‌های مشخص توانسته اقداماتی از جمله اربعین انجام بدهد، گفت: شرکت واحد برنامه ریزی خود را از ابتدای سال آغاز کرده و با اجرای برنامه های بازسازی کار عظیمی، برای مهرماه پیش برده است.  علاوه بر این برای آمادگی بیشتر با ۴۳۰ دستگاه فعال در حوزه اورهال قرارداد بسته‌ایم. همچنین ۲۰ خط جدید ویژه اول مهر به ناوگان پایتخت اضافه خواهد شد.

نماینده سازمان آتش‌نشانی نیز گفت: معاونت عملیات سازمان آتش نشانی پیرو تجارب گذشته ظرفیت‌های خطرآفرین را شناسایی کرده است و بر همین مبنا در ۱۳۰ نقطه خودروهای امدادی ما مستقر هستند. همچنین معاونت فرهنگی سازمان آتش نشانی نیز در حدود ۲۰۰ مجموعه موضوعات ایمنی را آموزش می‌دهد و ۸۵ مربی برای شروع مدارس در اول مهر ما را همراهی می‌کنند. تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه بین ما و آموزش و پرورش منعقد شد و از ۸۲ مدرسه منطقه ۱۰ در این راستا بازدید کردیم.

هاشم زاده نماینده امدادخودرو سایپا نیز در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های امدادخودروها ارائه خدمات در کمترین زمان است. بنابراین با تمرکز بر موتورسیکلت‌های امدادی در مناطق حساس مستقر خواهیم بود، بعلاوه افزایش ناوگان شیفت روز را در ابتدای مهرماه خواهیم داشت. حداقل‌سازی مرخصی‌ها با هدف حداکثرسازی ناوگان فعال را نیز دنبال خواهیم کرد تا خدمات مطلوبی  به شهروندان ارائه کنیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره آخرین تمهیدات در این معاونت در آستانه سال تحصیلی و احداث تراموا در پایتخت توضیح داد.

همچنین ،محسن هرمزی پس از اتمام جلسه ستاد استقبال از مهرماه 1402 در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت احداث تراموا در پایتخت اظهار کرد: نکته مهم که در ارتباط با بحث مهر و موضوع ارائه خدمات همزمان با سال تحصیلی وجود دارد، همراهی و همکاری مردم است و اگر این همراهی وجود نداشته باشد همه تمهیدات ما دچار مشکل خواهد شد و لذا انتظار ما این است که همزمان با سال تحصیلی جدید، مردم نیز همکاری لازم را با مجموعه‌های خدمت‌رسان داشته باشند.

وی همچنین به رونمایی از کیف الکترونیک اشاره کرد و افزود: ان‌شاءالله روز شنبه این کیف الکترونیک رونمایی خواهد شد و در صورتی که شهروندان از این کیف الکترونیکی استفاده کنند، از 30 درصد تخفیف در مترو و اتوبوس استفاده خواهند کرد.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: تسهیلات ارائه شده (30 درصد تخفیف ویژه مترو و اتوبوس) در قالب کیف الکترونیک تنها برای مهرماه خواهد بود.

هرمزی در ادامه با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در معاونت حمل و نقل ترافیک در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: در همین ارتباط بهسازی ناوگان حمل و نقل در بخش اتوبوس، مترو و تاکسی انجام شده و بالغ بر 190 دستگاه ون تاکسی بهسازی و نوسازی شده‌اند. همچنین بیش از 400 دستگاه اتوبوس نوسازی و بهسازی و وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد.

وی اظهار امیدواری کرد که همزمان با سال تحصیلی 2 هزار دستگاه اتوبوس شاغل در خطوط مختلف اتوبوسرانی فعال شوند و خدمت‌رسانی مطلوبی را به شهروندان داشته باشند.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران همچنین به اورهال 12 رام قطار اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم این است که متاسفانه در دوره گذشته از مدیریت شهری به هیچ عنوان به موضوع نوسازی و اورهال مجموعه‌های حمل و نقل پرداخته نشده بود و این در حالی است که ما اورهال واگن‌های مترو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و حدود یک ماه پیش 6 رام قطار اورهال و وارد ناوگان حمل و نقل شد و ان‌شاءالله روز شنبه نیز 6 رام بعدی وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.

وی همچنین از معاونین حمل و نقل مناطق خواست تا در دو هفته مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید با لباس مشخص به صورت میدانی همراهی لازم را با نمایندگان پلیس راهور در سطح مناطق داشته باشند.

هرمزی همچنین پیشنهاد داد که جلسه ستاد استقبال از مهر تحت عنوان هر اسمی به صورت ماهیانه یک بار تا پایان سال جلسات خود را ادامه دهد تا مصوبات این ستاد پیگیری و دنبال شود.

وی ادامه داد: محور احداث تراموا هنوز مشخص نشده است؛ چند کریدور در دستور کار قرار دارد و این موضوع توسط مشاورین در دست بررسی قرار دارد.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با زمان احداث تراموا در پایتخت نیز گفت: البته تصویب تراموا باید در شورای ترافیک انجام شود و این یک تکلیف قانونی است اما ما به جهت همراهی با شورای شهر تهران این مسئله را نیز در شورا مورد بررسی و اخذ مجوز قرار خواهیم داد.

هرمزی همچنین در خصوص نحوه مدیریت ترافیک در محور مورد نظر تراموا تصریح کرد: تقاطع‌ها به صورت هوشمند اداره خواهند شد تا از افزایش و تشدید ترافیک ممانعت شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از اخبار اعلام شده که خط تراموا از میدان آزادی تا ترمینال شرق است، گفت: به هیچ عنوان تا این لحظه کریدور یا خط تراموا مشخص نشده است و البته چند کریدور در دست بررسی قرار دارد که از آن جمله می‌توان پایانه شرق تا تهرانسر، جنت‌آباد تا فاطمی خواهد بود.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر رایگان شدن مترو و اتوبوس ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: طبق مصوبه شورای شهر تهران که روز گذشته اخذ شد، دانش‌آموزان و دانشجویان از اول مهر و به مدت 15 روز کاری به صورت رایگان از مترو و اتوبوس استفاده خواهند کرد.

هرمزی اضافه کرد: ما در همین بازه زمانی اشاره شده لایحه یک فوریتی دیگری را نیز به شورا خواهیم برد تا بتوانیم این تسهیلات رایگان شدن مترو برای دانش‌آموزان و دانشجویان را تا پایان مهر داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر