شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بلیت هواپیما#اربعین#قیمت

قیمت بلیت هواپیما آزادسازی می شود

بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از پیگیری برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خبر داد وگفت:‌ آمار شهر فرودگاهی امام درباره تاخیر پروازهای اربعین را تایید نمی‌کنم.

قیمت بلیت هواپیما آزادسازی می شود

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

بر اساس آمار شهر فرودگاهی امام در بازه زمانی 27 مرداد تا 20 شهریور 2398 مجوز برای پروازهای اربعین از سوی 18 ایرلاین داخلی و خارجی درخواست شد که به همین تعداد نیز مجوز تخصیص داده شد. از این تعداد 16 ایرلاین داخلی و 2 ایرلاین عراقی 1755 پرواز را انجام دادند. به عبارت دیگر حدود 73 درصد پروازهای اربعین فرودگاه امام توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام و حدود 27 درصد پروازها ابطال شد.

در بین ایرلاین‌های داخلی 412 مجوز پروازی برای هواپیمایی آتا صادر شد که این ایرلاین 334 پرواز را با متوسط تاخیر 63 دقیقه‌ای انجام داده است.

هواپیمایی چابهار با 116 دقیقه بیشترین میانگین تاخیر را در بین ایرلاین‌ها به خود اختصاص داشته است. میانگین تاخیر پروازهای العراقیه با سهم 237 پرواز 75 دقیقه بوده است. این شرکت 74 پرواز خود را در بازه اشاره شده انجام نداده است.

فلای بغداد نیز مجوز انجام 169 پرواز را در ایام اربعین داشت که از این تعداد 151 پرواز ار انجام داده است. میانگین تاخیر پروازهای این شرکت نیز 40 دقیقه بوده است.

میانگین تاخیرات ایران‌ایر 69 دقیقه بوده و این شرکت 19 پرواز از سهمیه 255 پرواز خود را انجام نداد.کمترین تعداد مجوز پرواز مربوط به “اروان” با 15 پرواز است. این شرکت 9 پرواز خود در ایام اربعین را انجام داده و 6 پرواز این شرکت ابطال شده است. بیشترین پرواز ابطال شده اربعین نیز با 102 پرواز مربوط به هواپیمای معراج است، پس از این شرکت، زاگرس با 89 پرواز قرار گرفته است. هواپیمایی ایرتور، کیش ایر و یزد ایر تمام پروازهای خود را در ایام اربعین انجام داده‌اند.

در مجموع شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی در ایام اربعین 1402 بالغ بر 643 پرواز را انجام ندادند. در مدت یاد شده 235 هزار و 907 نفر با پروازهای اربعین جابجا شده‌اند.

 

این درحالی است که مدیرعامل هواپیمایی آتا از میانگین تاخیر 33 دقیقه‌ای پروازهای اربعین این شرکت خبر داد و گفت:‌ایرلاین‌ها مقصر تمام تاخیرات نیستند، 40 آیتم در بروز تاخیرها موثر است که گیت‌های فرودگاهی یکی از آنهاست.

سهیل قیاسی با بیان این‌که آمار مربوط به میانگین تاخیر 63 دقیقه‌ای پروازهای اربعین اعلام شده از سوی شهر فرودگاهی را تایید نمی‌کنم، افزود: بر سر یک سری آیتم با شهر فرودگاهی اختلاف داریم. بیشترین تاخیر پروازهای اربعین برای 2 پرواز بود که هر کدام از آنها حدود 6 ساعت تاخیر داشت، دلیل این تاخیر نیز مسائل مربوط به ایمنی بوده است.

وی با یادآوری این‌که فرودگاه نجف برای هر پرواز حدود 15 هزار دلار  (هزینه‌های مربوط به هندلینگ، رویالتی و…) از ایرلاین‌ها دریافت می‌کند، تصریح کرد:‌ اگر یک هاپیمای 150 نفره در نظر بگیریم به ازای هر مسافر حدود 100 دلار باید به فرودگاه نجف پرداخت شود. این در حالی است که فرودگاه استانبول برای هر پرواز 9 هزار دلار کمتر یعنی 6 هزار دلار دریافت می‌‌کند.

پروازهای چارتری برای برخی مقاصد کشور لازم است

وی در ادامه با اشاره به این‌که پروازهای چارتری برای برخی مقاصد کشور لازم است، گفت:‌ زمانی‌که پروازهای چارتری به مقصدی مانند کیش انجام می‌شد، بلیت با قیمت 50 هزار تومانی هم وجود داشت. اما پس از ممنوعیت پروازهای چارتری، پرواز به کیش به سختی گیر می‌آید و ایرلاین به خاطر 50 نفر مسافر کیش یا قشم پرواز را انجام نمی‌دهد. اما چارترکنندگان با تنظیم ایام پیک و غیرپیک پروازها به مقاصد گردشگری را انجام می‌دادند.

بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین از پیگیری اجرای قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت:‌ در محاکم دنبال این موضوع هستیم. در ستاد تنظیم بازار این مسئله مطرح شده است. معتقدم با آزادسازی رقابت بهتر در حمل‌ونقل هوایی اتفاق می‌افتد.

قیاسی درباره قیمت‌های مصوب پروازهای داخلی نیز گفت:‌ این پروازها سود دارد، اما 10 تا 15 درصد سود نیست. همین سرمایه‌ را اگر در بانک سپرده‌گذاری کنیم 22 درصد سود می‌گیریم.

وی با اشاره به نرخ مصوب پروازهای اربعین، یادآور شد: قرار است به ازای هر صندلی خالی 1.5 میلیون تومان به ایرلاین‌ها بابت مسائل حمایتی پرداخت شود. سال گذشته نیز مقرر شد به ازای هر صندلی پروازی یک میلیون تومان به شرکت‌های هواپیمایی رداخت شود که هنوز اجرایی نشده است. سال قبل آتا 33180 مسافر را در ایام اربعین جابجا کرد که بایستی حدود 33 میلیارد تومان به ما پرداخت شود.

منبع: تسنیم