شهر خبر

بیانیه وزارت خارجه عمان درباره تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی

بیانیه وزارت خارجه عمان درباره تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی

فارس نوشت: وزارت خارجه عمان سه‌شنبه شب (۱۹ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا استقبال و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات مثبت که موجب حفظ ثبات منطقه خواهد شد، ادامه یابد.

در این بیانیه آمده است: «سلطنت عمان از آزادی متقابل اتباع ایرانی و آمریکایی استقبال می‌کند و از همکاری‌ عالی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با تلاش‌های سلطنت عمان و کشور قطر در این زمینه قدردانی و ابراز امیدواری می‌کند که گام‌های مثبت در راستای حفظ ثبات منطقه و تحکیم اصول صلح و امنیت بین‌المللی ادامه یابد».

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه شب در این خصوص با صدور بیانیه‌ای از «دولت قطر» برای نقش آفرینی موثر در فرآیند انتقال منابع مالی و تبادل زندانیان و همچنین از تلاش‌های ارزشمند «سلطنت عمان» در پیشبرد این روند و نیز از همکاری «دولت سوئیس» به دلیل مشارکت در تسهیل این فرایند قدردانی کرد.

روز دوشنبه پیش ( ۲۷ شهریورماه) فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. از سوی دیگر تبادل زندانیان با آمریکا نیز صورت گرفت. توافق مذکور در ۱۹ مرداد ماه بین ایران و آمریکا حاصل شده بود.

شامگاه دوشنبه در پی اجرای توافق بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، پنج زندانی ایرانی شامل «مهرداد معین انصاری»، «کامبیز عطار کاشانی»، «رضا سرهنگ‌پور کفرانی»، «امین حسن‌زاده» و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» آزاد شدند که مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور وارد ایران شدند.

در این تبادل همچنین «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه جاسوس آمریکایی به همراه دو نفر دیگر که یکی از آن‌ها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر قطر نیز سه‌شنبه (۱۹ سپتامبر، ۲۸ شهریور) در گفت‌وگوی اختصاصی با «کریستین امان‌پور» در شبکه «سی‌ان‌ان» گفت کشورش مفتخر است که بازگشت به خانه پنج شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند را در این هفته تسهیل کرد.

311311