شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#دولت#فروش نفت#تداوم#رکود#دولتی

تداوم رکود دولتی بورس

بعد از فروش نفت گزینه انتشار اوراق به عنوان ابزاری برای جبران کسری بودجه دولت جدی‌ است

فردای اقتصاد: این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، نقش دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم به عنوان نکته‌ای حائز اهمیت در نظر گرفته می‌شود. 

آرش مجاهد نقی با حضور در برنامه بورسان عنوان کرد: بازار سرمایه و بازار بدهی رقیب یک‌دیگر نیستند.

ابزارهایی نظیر مشتقه، سهام، درآمد ثابت و بدهی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارند و متناسب با شرایط اقتصادی می‌توان از آنها بهره برداری کرد. وجود هر یک از ابزارها تهدیدی برای سایر ابزارهای مالی در اقتصاد نیست. در اقتصادهای پیشرفته تعداد ابزارهایی که در اقتصاد وجود دارد بیشتر از ابزارهایی بوده که در کشور داریم.

وی ادامه داد: بعد از فروش نفت گزینه انتشار اوراق به عنوان ابزاری برای جبران کسری بودجه دولت جدی‌ است.

مانده کل اوراق‌های بدهی سررسید نشده در شبکه بانکی و بازار سرمایه حدود ۷۰۰ همت برآورد می‌شود. از رقم فوق بالغ بر ۵۰۰ همت اوراق دولتی و ۲۰۰ همت دیگر اوراق غیر دولتی را شامل می‌شود.

مجاهد نقی تصریح کرد: از ۵۰۰ همت اوراق دولتی، ۲۰۰ همت مربوط به اسناد خزانه و ۳۰۰ همت دیگر اوراق مرابحه و سایر اوراقی است که این نهاد منتشر می‌کند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، از ۵۰۰ همت اوراقی که دولت منتشر کرده است رقمی بالغ بر ۱۱۰ همت آن (حدود ۲۲ درصد) از امروز تا پایان سال جاری سررسید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۱۰ همتی که در نیمه دول سال جاری سررسید می‌شود، ۴۰ همت آن در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری (عمدتا درآمد ثابت) قرار دارد.

در صورتی که اوراق سررسید شده و از ترکیب دارایی صندوق خارج شود باید اوراق جایگزینی باشد و در ترکیب دارایی قرار بگیرد تا حد نصاب‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با مشکل مواجه نشود.

مجاهد نقی تصریح کرد: دارایی‌های تحت مدیریت کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار تقریبا ۸۵۰ همت برآورد می‌شود که  ۶۵ درصد (حدود ۵۴۰ همت) از این رقم متعلق به صندوق‌های با درآمد ثابت است.

۵۰ تا ۶۰ درصد منابعی که در صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد مربوط به اوراق بدهی می‌شود.

در برنامه امروز بورسان، آرش مجاهد نقی کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام پرداخت. در ادامه جواد میرزایی تحلیلگر بازار سرمایه آخرین تحولات بازار مشتقه را مورد بررسی قرار داد.