شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#ترکیه

اردوغان: اعتمادم به روسیه به اندازه اعتمادم به غرب است/ جنگ‌ اوکراین طولانی خواهد بود

اردوغان: اعتمادم به روسیه به اندازه اعتمادم به غرب است/ جنگ‌ اوکراین طولانی خواهد بود

ایسنا نوشت: رییس جمهور ترکیه در گفت‌وگویی دیدگاه‌هایش را درباره عضویت کشورش در اتحادیه‌ اروپا، جنگ‌ اوکراین و عضویت سوئد در ناتو بیان کرد.

 رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا که مشروح آن در وبگاه این شبکه منتشر شده است، در پاسخ به این که آیا آماده تصمیم برای صرف‌نظر کردن از عضویت در اتحادیه اروپا است، گفت: ما اهمیت زیادی برای تصمیم اتحادیه اروپا قائل هستیم. اگر اتحادیه اروپا اقدامی رو به جلو با این تصمیم انجام دهد، از آن استقبال خواهیم کرد. ترکیه، در پنج دهه اخیر، پشت درهای اتحادیه اروپا است. البته ما همیشه خودکفا بوده‌ایم و هیچ‌گاه به کمک‌ها یا حمایتی متکی نبوده‌ایم که از اتحادیه اروپا دریافت می‌کردیم، بنابراین، چندان برایمان ضرورتی ندارد.

اردوغان در پاسخ به این که آیا با توجه به اظهاراتش در ماه ژوئیه، مبنی بر این که اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد سوئد عضوی از ناتو باشد، باید با عضویت ترکیه در این نهاد اروپایی موافقت کند، آیا این دو موضوع از نظر او مرتبطند، بیان کرد: اول از همه، موضع سوئد و موضع فعلی ما درباره ورود به اتحادیه اروپا، دو موضوع جدا هستند. ما بارها گفته‌ایم که آماده حمایت از طرح سوئد برای عضویت در ناتو هستیم اما سوئد باید نشان دهد که از عهده آن بر می‌آید و به وعده‌های خود عمل کند؛ چون ما هنوز شاهد این هستیم که تروریست‌ها، آزادانه در خیابان‌های استکهلم تردد می‌کنند.

او در ادامه گفت که طرح سوئد برای عضویت در ناتو، در مجلس ملی کبیر ترکیه در دست بررسی است و در اینجا است که در نهایت، به تصویب خواهد رسید.

رییس جمهور ترکیه همچنین گفت که «برای تحقق این موضوع، سوئد باید به وعده‌های خود عمل کند. سازمان‌های تروریستی باید فورا تظاهراتشان را در خیابان‌های استکهلم و فعالیت‌هایشان (در این کشور) را متوقف کنند، چرا که این موضوع برای ملت ترکیه بسیار مهم است. ظاهرا، سوئد برخی اصلاحیه‌ها را به اجرا درآورده است اما کافی نیست.»

اردوغان درباره موضوع فروش جنگنده‌های F-۱۶ آمریکا به ترکیه و ارتباط آن با حمایت ترکیه از عضویت سوئد در ناتو گفت: از نظر من، این دو موضوع را نباید مرتبط با یکدیگر دانست، چراکه وقتی در وهله اول، رییس جمهور بایدن می‌گوید این مسئله به کنگره بستگی دارد، ما هم همیشه می‌گوییم، باشد، ما هم پارلمان ترکیه را داریم. بنابراین، این مسائل به کنگره بستگی دارند. اگر پارلمان تصمیم موافقی درباره این طرح نگیرد، کاری نمی‌توان کرد.

او در پاسخ به این که چرا ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پس از دیدار اخیرشان با تمدید توافق غلات دریای سیاه موافقت نکرد، گفت: ما این درخواست را از او مطرح کردیم و او گفت که قرار است چند میلیون تن دیگر غلات بفرستد.

اردوغان در پاسخ به این که آیا از زمان انجام شدن آن باخبر است، اظهار کرد: او گفت که به زودی انجام می‌شود و ما هم پیشرفت امور مربوطه را دنبال می‌کنیم.

او همچنین درباره این که آیا به پوتین برای عملی کردن وعده‌اش در این زمینه اعتماد دارد یا نه، گفت: من هیچ دلیلی برای اعتماد نکردن به آن‌ها ندارم. به اندازه‌ای که غرب قابل اعتماد است، به روسیه نیز به همان اندازه می‌توان اعتماد کرد. ما در مدت ۵۰ سال اخیر، پشت درهای اتحادیه اروپا منتظر بوده‌ایم و در این برهه، به روسیه به اندازه غرب اعتماد دارم.

اردوغان در پاسخ به این که این اعتماد چه مبنایی دارد، گفت: نیمی از خطوط گاز طبیعی (کشور) من از روسیه می‌آید که به معنای همکاری ماست. ما گام‌های دوجانبه‌ رو به جلویی بر می‌داریم و در زمینه صنعت نیز همکاری داریم. می‌توانیم این کارها را با همراهی روسیه انجام دهیم.

رییس جمهور ترکیه در ادامه این گفت‌وگو درباره این که آیا درباره موضوع جنگ اوکراین نیز با همتای روسی‌اش گفت‌وگو می‌کند و با او درباره دیدگاهش به این مسئله تفاهم دارد و آیا رییس جمهور پوتین فکر می‌کند که در حال پیروزی در این جنگ است، گفت: نمی‌توانم بگویم. ما درباره این موضوع صحبتی نکردیم. اما باید صریح و شفاف باشم. کاملا واضح است که این جنگ مدت زیادی طول خواهد کشید و باید امیدوار باشیم که هر چه سریع‌تر پایان بیابد. آقای پوتین هم با تمام کردن هر چه سریع‌تر این جنگ موافق است.

او در پاسخ به این که چه چیزی باعث می‌شود فکر کند پوتین مایل است این جنگ‌ را پایان دهد، گفت: من فقط به اظهارات رییس جمهور را در نظر داشتم. آقای پوتین طرفدار تمام کردن هر چه سریع‌تر این جنگ است. این چیزی است که خودش گفت و من اظهاراتش را باور می‌کنم.

اردوغان در پاسخ به این که آیا از نظر او، کی‌یف موفق به «بیرون راندن» روسیه از قلمرو اوکراین خواهد شد و آیا او از این هدف حمایت می‌کند، بیان کرد: در سال ۲۰۱۴، من با رییس جمهور پوتین گفت‌وگوهایی درباره کریمه داشتم. در  مشورت‌هایی که دادم موفق نبودم و نتوانستم کاری برای خروجشان از کریمه انجام دهم. به نظرم، فعلا نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. فکر می‌کنم گذر زمان آن را نشان خواهد داد.

او در پاسخ به این که جنگ اوکراین چه مدت طول خواهد کشید و چه نظری درباره پایان آن دارد، گفت: برایم غیرممکن است که تاریخ دقیقی درباره پایان این جنگ اعلام کنم و بگویم چگونه خواهد بود. فقط رهبران دو کشور می‌توانند بگویند.

رییس جمهور ترکیه در پاسخ به این که آیا رابطه کشورش با روسیه سودمندتر است یا آمریکا، گفت: نمی‌توان این سوال را از یک رهبر سیاسی پرسید، چراکه نحوه عملکرد من در سیاست، تماما، ایجاد ارتباط با کشورهای جهان بر اساس یک سناریوی برد-برد است. همان طور که روابط خوبی با آمریکا دارم، با روسیه نیز خواهم داشت. با همین رویکرد و بر اساس یک سناریوی برد-برد، به برقراری ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ادامه می‌دهم.

311311