شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن#نقش#مسکن#اقتصادی#کنترل#بازار#مسکن

نقش مسکن اقتصادی در کنترل بازار مسکن

نقش مسکن اقتصادی در کنترل بازار مسکن

خشایار باقرپور در خصوص طرح خانه‌های کوچک متراژ گفت: در صورت ساخت این واحدهای اقتصادی دیگر خبری از سودهای نجومی ساخت‌وساز نخواهد بود ضمن اینکه تولید مسکن برای جوانان نیز اتفاق افتاده است.

ساخت مسکن ۲۵ متری این روزها چشم‌انداز مبهمی را برای متقاضیان مسکن اقتصادی ترسیم کرده است. از زمان عنوان شدن طرح مسکن ۲۵ متری توسط اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، سیلی از واکنش‌ها نسبت به این موضع به راه افتاد. در این رابطه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که طرح خانه‌های ۲۵ متری جزو برنامه‌های دولت نیست و به هیچ عنوان مورد تایید نخواهد بود. همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن اظهار داشت که دولت نه تنها با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست، بلکه مخالف ساخت چنین واحدهای مسکونی است، زیرا عدم تناسب متراژ با نیاز خانواده آسیب‌های گسترده‌ای اجتماعی برجا خواهد گذاشت. از همین رو تیتر کوتاه بر آن شد تا به بررسی جوانب مختلف این موضوع از زبان مطرح کننده این طرح بپردازد؛

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص شفاف‌سازی موضوع مسکن‌های کوچک متراژ گفت: عنوان صحیح این پروژه، مسکن اقتصادی است. وی در این خصوص اعلام کرد: درحال‌حاضر طراحی‌‌ها بر اساس متراژ ۲۵، ۳۰ و ۳۵ متر است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه، این طرح کاملا مستقل و خارج از برنامه‌های مسکنی دولت و وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است، استراتژی ما این است که نه در حوزه زمین و نه در زمینه منابع بانکی، خللی در ظرفیت‌های به کار برده شده در نهضت ملی مسکن وارد نشود. از همین رو مذاکراتی را با مالکین اراضی غیر دولتی و چندین مورد صاحبان زمین‌های بزرگ در مناطق مختلف در استان تهران و البرز پیش برده‌ایم و به توافقاتی رسیده‌ایم. رسمی و رسانه‌ای شدن این قراردادها نیز در دستور کار است.
 

هدف مسکن اقتصادی زوج‌های جوان هستند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر چگونگی اخذ مجوز برای این پروژه اعلام کرد: به دلیل وجود قواعد و قوانین از پیش تعیین شده در طرح تفضیلی شهر تهران در خصوص متراژ مشخص برای ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی، ما برای طرح مسکن اقتصادی که میکروآپارتمان‌ها و کوچک متراژها را در دستور کار دارد، نیازمند ابتکاری بودیم که هم قانون را تمکین کرده باشیم و هم با طولانی شدن مسیر فرآیند مواجه نشویم. همچنین طبق مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم از قرابت مفاهیم اقامت و سکونت استقاده کرده و از پروانه ساخت هتل آپارتمان استفاده کنیم که در واقع کاربری سکونت را برای زوج‌های جوان که جامعه هدف ما هستند ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: جامعه هدف مسکن اقتصادی در این فاز، زوج‌های جوان هستند نه یک خانواده چهار پنج نفره. ما از ابتکار بهره‌برداری از پروانه ساخت هتل آپارتمان استفاده می‌کنیم و از هیچ کدام از قوانین شهرداری، شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی و هرگونه ارگان دیگری که در این حوزه متولی است عدول نکردیم.

خشایار-باقرپور


استفاده از مجوز هتل آپارتمان برای ساخت مسکن

باقرپور در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از مجوز هتل آپارتمان برای ساخت مسکن وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه هتل آپارتمان کاربری اقامتی دارد و مانعی برای سکونت طولانی مدت وجود ندارد، هتل آپارتمانی را در نظر بگیرید که ۱۰۰ واحد ۲۵ متری دارد و یک صدم آن مجتمع متعلق به شما باشد. طی یک طرح تقسیم محضری، بهره‌برداری از یکی از واحدها به شما سپرده شده است و بر اساس آیین نامه آن مجتمع فقط خود شما حق استفاده دارید. حال آیا می‌توانید در آن واحد اقامت دائم داشته باشید؟ آیا می‌توانید مالکیت و سند رسمی محضری برای آن واحد داشته باشید؟ بنابراین همه ی این موارد امکان‌پذیر هستند.

وی در خصوص مخالفت دولت و شهرداری با این طرح افزود: اگر به این شکل به موضوع نگاه کنیم پس نباید به هیچ کس مجوز ساخت هتل آپارتمان داده شود که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. برخی از نمایندگان مجلس موافق و گروهی دیگر مخالف این طرح بودند.

به هیچ عنوان قصد تقابل با حاکمیت را نداریم بلکه در راستای سیاست‌های نظام و تسهیل ازدواج جوانان و سیاست‌های مبتنی بر سند جوانی و فرزندآوری قدم برداشته و آمادگی این را داریم که تعاملی سازنده داشته باشیم.


تعاملی سازنده در جهت تسهیل ازدواج جوانان

مدیرعامل تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: این واحدهای مسکونی، آپارتمان‌هایی با امکان سکونت بلند‌مدت و خدمات هلدینگ هستند. زمانی تصور بر این بود که این واحدها قرار است با پروانه مسکونی ساخته شوند، شهرداری و وزارت راه اظهارکردند که در قوانین و سیاست‌های ما این امکان وجود ندارد اما وقتی اعلام شد که اتحادیه تعاونی‌های شهر تهران نیز در مقابل این قوانین گردن نهاده و تمکین می‌کند اما از ابتکار مجوز هتل آپارتمان نیز استفاده می‌کند، از آن زمان هیچ واکنشی از مسئولان نداشتیم و استنباط ما بر این است که مقامات با سکوت خود نسبت به این موضوع مهر تاییدی بر این ابتکار اتحادیه نهاده‌اند.

وی تاکید داشت : اگر هر یک از ارکان و مسئولان حاکمیتی لازم بدانند که ما قانون یا ماده‌ای را در این ابتکار لحاظ کرده و در نظر بگیریم، پذیرفته وبه هیچ عنوان قصد تقابل با حاکمیت را نداریم بلکه در راستای سیاست‌های نظام و تسهیل ازدواج جوانان و سیاست‌های مبتنی بر سند جوانی و فرزندآوری قدم برداشته و آمادگی این را داریم که تعاملی سازنده داشته باشیم.

 

تاثیرمسکن اقتصادی در کنترل بازار مسکن

باقرپور در پاسخ به این سوال که منابع مالی این پروژه به چه صورت تامین می شوند، اعلام کرد: این طرح در ساختار تعاون کشور در حال انجام است. تعاونی‌ها تشکل‌های مردم نهادی هستند که در واقع به نفع اعضای خود، پروژه‌ها را انجام می‌دهند. در واقع مالکین نهایی و بهره برداران این واحدها، اعضای شرکت‌های تعاونی هستند که مجری این طرح خواهند بود و شرکت تعاونی هم به عنوان نماینده حقوقی با سرمایه اعضا برای خود اعضا این واحدها را می‌سازد.

وی اشاره کرد: ما با یک نهاد انتفاعی مواجه نیستیم که بخواهد قیمت‌های نجومی بازار مسکن را در خروجی خود داشته باشد. در واقع این واحدها با قیمت تمام شده و هزینه اجرا به متقاضیان تحویل داده می‌شود. این طرح می‌تواند نقش بسزایی در کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن داشته باشد و چه بسا بسیاری از انتقادات غیر کارشناسی که از ناحیه برخی انبوه سازان وجود دارد به همین دلیل است که در صورت ساخت این واحدهای اقتصادی دیگر خبری از سودهای نجومی ساخت‌وساز نخواهد بود ضمن اینکه تولید مسکن برای جوانان نیز اتفاق افتاده و جوانان این فرصت را خواهند دشت که زندگی خود را در فضای مالکانه آغاز کنند نه یک فضای استیجاری. این طرح می‌تواند نقطه تحولی در اتفاقات کلان اقتصادی ما تلقی شود به خصوص در مسئله مسکن جوانان.
 

بازخوردهای مثبت و منفی نسبت به طرح مسکن اقتصادی

مدیرعامل تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پایان در مورد انواع بازخوردها نسبت به این طرح گفت: انبوهی از نقطه نظرات مثبت چه از جانب مسئولان حاکمیتی چه از جانب کارشناسان در رسانه‌ها منتشر شده‌اند و خیلی از افراد همانند برخی از نمایندگان مجلس، استاندار تهران، مسئولان سابق شهرداری تهران، نظرات مثبت خود را اعلام کرده‌اند و متقابلا برخی از افراد نیز نگران هستند و انتقاداتی دارند و بعضا بعضی از افراد فقط یک وجه داستان را می‌بینند و انتقاد خود را بر اساس آن ابراز می‌کنند. سعی ما بر این است که به زودی با اسناد و مدارک لازم اخبار جدیدی را در این خصوص ارائه دهیم که حداقل جای کج اندیشی برای هیچ فردی باقی نماند.