شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#صنعتی#بازارن#باید#دنبال#کنند

۳ صنعتی که بورس بازارن باید دنبال کنند

۳ صنعتی که بورس بازارن باید دنبال کنند

خبری‌زاد گفت: از سال ۸۹ صنعت خودرو به‌عنوان لیدر در بورس معرفی شد و در دوره‌های مختلف این نقش را ایفا می‌کرد. به هر روی لیدر محور بودن به هر دلیلی (عمق کم بازار و تحلیل‌ناپذیری بخشی از بازار) در بازار باب است.

 محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: بازار ۱-۲ هفته‌ای می‌شود که روندی تکراری را به خود گرفته است. به صورتی که تقریباً کف سهام بسته شده است و پولی داخل بورس وجود ندارد؛ اما قیمت‌ها بیشتر از ارقام فعلی جای نزول ندارند؛ بنابراین بازار افت آن‌چنانی را به خود نمی‌بیند؛ اما برای صعود هم محرک چندان قوی دیده نمی‌شود تا پول را به سمت بازار سرمایه بکشد تا این پول بورس را به طور ملموسی رشد دهد. موضوعی که این روزها دیده می‌شود رشد نرخ‌های جهانی است و این رشد در برخی صنایع مانند پالایش چشم گیرتر بود. همچنین دیده شد در این صنعت با وجود صعود نفت به مرز ۱۰۰ دلار، بازار قدرت کافی را برای رشد آن نداشت. در کل وضعیت فعلی بازار طوری است که پایین‌ها بسته شده و بالاها به‌آرامی بین صنایع سبزرنگی تقسیم می‌شود.

 وی افزود: در نتیجه همین مقدار پول اندک هم میان صنایع جابه‌جا می‌شود تا محرک قوی که به آن اشاره شد در بازار ایجاد شود. تا زمانی که این محرک دیده نشود وضعیت به همین شکل است. باید گفت این وضعیت ۱-۲ مه به طول می‌انجامد تا اتفاق خاصی در نرخ دلار، گزارش‌های ماهیانه، افزایش بیشتر نرخ‌های جهانی یا گزارش‌های فصلی که اواخر مهرماه منتشر می‌شود رخ دهد.

 این فعال بورسی بیان کرد: به نظر می‌رسد صنعت پالایش باتوجه‌به نرخ‌های فعلی نفت و رشد کرک اسپردهای محصولات پالایشگاه‌ها صنعت اول بازار باشد. در کنار آن صنایعی مانند بانک، سیمان و برخی نمادها در صنعت دارو هستند که شاید گزارش‌های خوبی را پس از نیمه اول منتشر کنند. دراین‌بین صنعت خودرو هم همواره لیدر بوده چندان بنیادی نیست؛ اما خبرهای داخل آن منتشر می‌شود که شاید محرک بازار شود. اخباری مبنی بر اعلام نرخ جدید محصولات یا موضوع تجدید ارزیابی ۲ خودروساز بزرگ که اگر محقق شوند، صنعت خودرو را مقصد پول خواهند کرد.

عامل تحلیل‌ناپذیری بورس مشخص شد

 خبری‌زاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال ۸۹ صنعت خودرو به‌عنوان لیدر در بورس معرفی شد و در دوره‌های مختلف این نقش را ایفا می‌کرد. به هر روی لیدر محور بودن به هر دلیلی (عمق کم بازار و تحلیل‌ناپذیری بخشی از بازار) در بازار باب است. باید گفت که بازار زمانی لیدرپروری را کنار می‌گذارد که در صنایع دیگر به‌قدری اتفاقات جذاب رخ دهد، تا کلاً صنعت خودرو یا هر صنعت دیگری کنار گذاشته شود. در مقاطعی در صنایعی همچون فولاد، پالایش و پتروشیمی اتفاقاتی جذاب رخ‌داده و برای سرمایه‌گذاران جذاب شده است. در نتیجه صنعت خودرو کنار رفته و سرمایه‌گذاران به سمت صنایع P/E محور و بنیادی حرکت می‌کنند و جدایی رخ می‌دهد. زمانی لیدری خودروسازان پررنگ می‌شود که بازار در حالت ساید کفی و مستقیم بگیرد و هیچ دلیلی بنیادی در صنایع بنیادی محور بازار دیده نشود.

 وی در پایان ادامه داد: در این حالت سرمایه به دنبال اخبار یا حتی پروژه کردن سهام یا دنبال‌کردن جریان پول می‌رود. زمانی که نقش صورت مالی شرکتی کم‌رنگ شود وضعیت لیدرها پررنگ‌تر می‌شود پول‌ها هم احتمالاً به سمت این صنایع می‌رود. این صنایع ابهام زیاد دارند، در این حالت جریان پولی که به دنبال گردش و بازدهی مقطعی است صنایع مبهم را انتخاب می‌کند و از طرفی اینها شناوری و نقدشوندگی خوبی هم دارد به همین خاطر این صنعت اصولاً هدف اول در بازارهای است که دلایل بنیادی چندان قوی ندارد. امکان حذف آن وجود ندارد؛ اما برای کم‌رنگ کردن نقش آنم باید عوامل بنیادی باعث جذابیت دیگر صنایع شود تا پول به سمت آنها حرکت کند. این اتفاق مشاهده می‌شود؛ اما در شرایطی همچون بازار این روزها باز هم نقش خودرویی‌ها پررنگ‌تر می‌شود.