شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#استقلال#وزیر ورزش

خبر مهم وزیر ورزش / مدیریت استقلال و پرسپولیس واگذار می‌شود

کیومرث هاشمی با ۱۶۰ رای موافق امروز به صورت رسمی به عنوان وزیر جدید ورزش انتخاب شد.

مدیریت استقلال و پرسپولیس واگذار می‌شود

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛ 

 این چهره قدیمی و باتجربه ورزش کشور که کارمند رسمی وزارتخانه نیز محسوب می‌شود، بعد از حضور در مقام سرپرست  به عنوان جانشین سید حمید سجادی در نهایت امروز موفق شد پس از دو ماه جامه وزارت را بر تن کند.

این آرزوی دیرینه فردی بود که در رو دهه گذشته بارها نامش به عنوان یک چهره اجرایی و کلیدی در ورزش ایران شنیده شده است. کیومرث هاشمی در ابتدا به عنوان معاون سازمان تربیت بدنی وقت همراه با محمد علی‌آبادی، این چهره جنجالی ورزش ایران بود و با گذشت زمان در سمت‌های مختلفی در وزارتخانه و عرصه‌های دیگر به کار مشغول بوده است که از سوابق او می‌شود به مدیریت بر ورزش مدارس و همچنین ریاست کمیته ملی المپیک اشاره کرد.

از این رو کیومرث هاشمی با فضای پست تازه‌اش کاملا آشنا است. او که بازی‌های هانگژو را بلافاصله پس از شروع دوره وزارت پیش روی خود می‌بیند، در دوره سرپرستی وزارتخانه چندان کار خاصی در حوزه‌های ملتهب ورزش ایران انجام نداد تا احیانا در مسیر رای اعتماد کسی را علیه خود نشوراند. با این حال به نظر می‌رسد که زمان جراحی خیلی سریع فراخواهد رسید و کیومرث هاشمی باید دست خود را در داخل بدنه ورزش ایران کند و جابجایی‌ها را انجام بدهد.

مهم‌ترین پروژه پیش‌ رو، مسئله روشن کردن تکلیف مدیریت رو باشگاه استقلال و پرسپولیس است که مهم‌ترین بنگاه‌های ورزشی ایران محسوب می‌شوند؛ پرطرفدارترین تیم‌های ایران و موتور محرکه خبری کل ورزش که در کنار است باشگاه است که سایرین هم به چشم می‌آیند و البته هرگز و در طول دهه‌های گذشته این دو باشگاه سالی را بدون مسئله و مشکلات پیش پا افتاده پشت سر نگذاشته است.

امروز در جریان رای اعتماد، بحث اداره استقلال و پرسپولیس به شیوه پیمان مدیریت مطرح شد؛ موضوعی که کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق استقلال و همشهری و دوست کیومرث هاشمی، بارها و بارها آن را در برنامه‌های مختلف مطرح کرده و آن را بهترین گزینه برای اداره این دو باشگاه می‌داند. 
خلاصه شیوه پیمان مدیریت، واگذاری دو باشگاه به مجموعه یا افرادی است که بتوانند تضامین لازم را برای مدیریت کامل بر باشگاه در یک دوره پنج ساله بدهند. در واقع این گروه به عنوان سرمایه‌گذار و بهره‌بردار هدایت باشگاه را بر عهده خواهند گرفت و به این ترتیب دولت از شر باشگاه‌داری خلاص می‌شود.

نکته مهم در این باره تمایل همیشگی همه دولت‌ها به تصدی در استقلال و پرسپولیس است، چرا که به گفته یکی از مهم‌ترین چهره‌های وزارتخانه، استقلال و پرسپولیس هشتاد درصد ورزش ایران هستند و بنابراین هر وزیری علاقمند است که توانایی تغییرات و جابجابب در این دو باشگاه را داشته باشد، چرا که این تنها یکی از معدود قدرت‌های واقعی وزیر ورزش هم هست و او به این شیوه بر بخش زیادی از علاقمندان به ورزش حکمرانی می‌کند.

حالا اگر کیومرث هاشمی آن فردی باشد که چندان علاقه‌ای به دخالت در این موضوع نداشته باشد و این قدرت را با تمام دردسرهایش به فرد دیگری واگذار کند، باید منتظر بود تا هر چه سریع‌تر و در جلسه‌ای که احتمالا مجمع مشترک استقلال و پرسپولیس خواهد بود، نحوه جدید اداره این دو باشگاه مشخص بشود. آنچه مسلم است به خصوص در باشگاه استقلال، شرایط اداری باشگاه به هیچ وجه برای دولت راضی‌کننده نیست و آنها به فکر چاره‌ای عاجل برای این شرایط نابسامان هستند. 
در این زمینه مطالعاتی هم انجام شده و حتی بخشی از برنامه‌ریزی برای این است که دولت بخشی از بدهی‌های دو باشگاه با بپردازد، با توجه به اینکه سازمان خصوصی‌سازی یکی دو سالی است در امر اداره دو باشگاه ورود کرده است.

اینها اتفاقاتی است که پیش روی استقلال و پرسپولیس قرار دارد و طبعا هر حرکتی با واکنش هواداران همراه خواهد بود. البته بعید است تا قبل از اتمام بازی‌های هانگژو و بالا و پایین کردن شرایط کلی ورزش ایران و در نهایت تصمیمات جدی برای حضور محکم در رقابت‌های المپیک، چیزی پیش روی این دو باشگاه باشد و بنابراین احتمال تغییرات فعلا بسیار بعید خواهد بود تا وقتش برسد. زمانی که وزیر ورزش جدید هم تکلیف خود را برای میزان تصدی بر استقلال و پرسپولیس روشن کند.

منبع: ورزش 3