شهر خبر

حمله صدراعظم آلمان به نشریه اکونومیست؛ «مرد بیمار اروپا» نیستیم

حمله صدراعظم آلمان به نشریه اکونومیست؛ «مرد بیمار اروپا» نیستیم

ایسنا نوشت: صدر اعظم آلمان در مصاحبه‌ای از نشریه اکونومیست به خاطر توصیف از کشورش تحت عنوان "مرد بیمار اروپا" انتقاد کرد.

 اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در مصاحبه‌ای به مطلب اخیر هفته نامه انگلیسی اکونومیست در انتقاد از وضع اقتصادی برلین واکنش نشان داده و اکونومیست را یک "نشریه آنگلو-ساکسون" توصیف کرد.

شولتس در مصاحبه با نشریه آلمانی ولت آم زونتاگ در واکنش به مطلب اکونومیست گفت، بر خلاف توصیه این "نشریه آنگلو-ساکسون" برلین قرار نیست بدهی‌های هنگفت به بار آورد و هر چند اقتصاد آلمان تضعیف می‌شود اما دادن لقب "مرد بیمار اروپا"‌به این کشور شایسته نیست.

اکونومیست مطلبی را در نقد سیاست‌های اقتصادی آلمان در ماه گذشته میلادی با تیتر "آیا آلمان بار دیگر مرد بیمار اروپا است؟" را کار کرده و در آن آلمان را متهم به "رشد اقتصادی کند، سهل انگاری و محافظه‌کاری بروکراتیک" کرده و از برلین خواست دست به اصلاحات فوری و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و توسعه کسب‌وکار بزند.

سابقه استفاده از لقب "مرد بیمار اروپا" به قرن نوزدهم خطاب به امپراتوری عثمانی سابق که در آن زمان به عنوان بازار اقتصادی و تکنولوژیکی از رونق افتاده این قاره تلقی می‌شد، برمی گردد. امپراتوری عثمانی بعد از شکست خوردن در جنگ جهانی اول فروپاشید.

با این وجود، شولتس در این مصاحبه در واکنش به مطلب انتقادی اکونومیست، این هفته نامه انگلیسی را "نشریه آنگلوساکسون" خوانده و در انتقاد متقابل از این هفته نامه گفت: اکونومیست دلمشغولی ادعایی آلمان به اینکه بدهی بی پایان را نپذیرد، دوست ندارد."

او اظهار کرد: "این مطلب اساسا توصیه به گرفتن ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد یورو بدهی مضاعف در هر سال کرده است. اما من می‌گویم خیر‍! رفتن به سراغ بدهی بی پایان مشکلات ما را حل نمی‌کند بلکه مشکلات جدید تولید می‌کند."

شولتس اذعان کرد که آلمان "رشد اقتصادی ضعیف را تجربه می‌کند" اما دچار شدن این کشور به بحران را رد کرده و مقصر این وضعیت را تضعیف بازارهای صادرات آلمان به ویژه در چین و ضربه سخت تورم بالا و افزایش قیمت‌های انرژی به دلیل جنگ در اوکراین دانست.

311311