شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#منطقه‌ای#نگاهی#چند#اتفاق#مهم#تحولات#اخیر#منطقه

نگاهی به چند اتفاق مهم در تحولات اخیر منطقه

محمدرضا بهرامی
نگاهی به چند اتفاق مهم در تحولات اخیر منطقه

به نظر می رسد ارزش راهبردی هند برای غرب سیاسی در حال افزایش است و در عین حال برداشت‌های منطقه‌ای نیز به نفع آن در همین راستا حرکت می کند.

مهم ترین تحولات اخیر در حوزه جنوب آسیا را می توان بدین شرح بر شمرد:

مهم ترین تحول مربوط به هند را باید برگزاری موفقیت آمیز نشست گروه ۲۰ محسوب نمود.

برخی ویژگی های نشست گروه ۲۰ که می تواند موفقیت هند محسوب شود:

به نظر می رسد ارزش راهبردی هند برای غرب سیاسی در حال افزایش است و در عین حال برداشت‌های منطقه‌ای نیز به نفع آن در همین راستا حرکت می کند. در این مورد می توان به انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و دو کشور عربستان سعودی و امارات عربی متحده اشاره نمود که مشارکت‌های خود را با هند گسترش داده اند. باید توجه داشت اهمیت روزافزون ژئوپلیتیک هند می تواند به هزینه سایر رقبای کلیدی منطقه ای آن مانند چین و پاکستان تمام شود.

مهم ترین اتفاق اخیر در افغانستان اعزام سفیر توسط چین به ساختار تحت حاکمیت طالبان در افغانستان بود که استوار نامه خود را با رعایت تمامی پروتکل های رسمی موجود به ارشدترین مقام اجرایی طالبان ارائه نمود. به نظر می رسد پکن با اعزام سفیر در چارچوب پروتکل های رسمی موجود به کابل در تلاش است تا ضمن تقویت عادی سازی مناسبات با افغانستان، از نزدیکی کابل با واشنگتن به گونه ای که منافع پکن را متاثر سازد ممانعت به عمل آورد.

باید توجه داشت عادی سازی اساسا یک روند است که نتیجه نهایی آن از قبل تعیین شده نمی باشد، ضمن اینکه هنوز نشانه ای دال بر اینکه پکن اراده ای برای به رسمیت شناختن طالبان داشته باشد مشاهده نشده است.

چندنکته در این ارتباط قابل بیان است:

  1. منطقه فاقد معماری امنیتی پذیرفته شده در دوران گذار فعلی است. تشدید دو قطبی ها شکاف امنیتی در منطقه را افزایش می دهد.
  2. هر چند چین از تلاش های هند برای دور زدن BRI و همچنین از سیاست آمریکا برای استفاده از هند به منظور مهار نفوذ چین خشنود نمی باشد، اما بعید است سیاست احتمالی تشویق پاکستان به منظور ورود به حوزه هایی که امکان جاه طلبی های هند را محدود نماید بتواند تغییری قابل توجه در مسیر پیش روی هند ایجاد نماید. همچنین باید توجه داشت دو کشور عربستان سعودی و امارات عربی متحده نشان داده اند در مواجه با تحولات کشورهای حوزه جنوب آسیا دو عنصر مذهب و ایدئولوژی را از الویت های بالای خود خارج کرده اند.
  3. همانگونه که قبلا نیز تاکید شده، سه حوزه آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان به دلایل مختلف تبدیل به یک منطقه ژئوپلیتیکی شده و اهمیت افغانستان در مقطع فعلی را باید از باب قرار داشتن در این منطقه ژئوپلیتیکی و رقابت پکن و واشنگتن در این بافتار مورد ارزیابی قرار داد. به نظر می رسد دو قدرت فوق در یک رقابت ژئوپلیتیکی در دو سوی محوری قرار دارند که بخشی از آینده این منطقه را رقابت مذکور شکل خواهد داد. هزینه مترتب بر این رقابت به طور طبیعی در ابتدا توسط کشورهای این منطقه پرداخت خواهد شد. رقابت این دو قدرت که حتی به مولفه های فروملی در این حوزه ژئوپلیتیکی ورود کرده اند، می تواند تاثیر مستقیمی بر موضوع استقرار ثبات و یا آغاز دور جدید بی ثباتی داشته باشد.
  4. شکاف عمیق بین هند و پاکستان در حوزه های مختلف اساسا فلسفه مفهوم توازن بین این دو قدرت هسته ای جنوب آسیا را از بین برده و در حال حاضر توازن بین هند و چین که در دو نقطه جنوب غرب آسیا و جنوب شرق آسیا حضور دارند معنا می یابد.
  5. IMEC حدود دو و نیم سال است در حال مطالعه، بررسی و آماده سازی است، قرار است ظرف ۶۰ روز آینده یک برنامه عملی در مورد آن ارائه شود، طبق سندی که کمیسیون اروپا تهیه کرده است، این کریدور شامل یک ارتباط ریلی و یک کابل برق، یک خط لوله هیدروژن و یک کابل انتقال داده پرسرعت خواهد بود. تحقق کامل این پروژه که در رقابت با BRI قلمداد گردیده در گرو تامین کامل سرمایه گذاری و استقرار ثبات سیاسی در طول مسیر بوده و در این صورت می توان آن را یک تغییر دهنده ژئوپلیتیکی محسوب نمود.

311311