شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#الجزایر#روسیه#گروه واگنر

ژنرال محبوب واگنرها در الجزایر دیده شد

ژنرال محبوب واگنرها در الجزایر دیده شد

ایسنا نوشت: یکی از ژنرال‌های برجسته روسیه که به دنبال شورش ناکام گروه واگنر در روسیه در ژوئن سال جاری میلادی در انظار عموم دیده نشده بود، مجددا در الجزایر مشاهده شد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال سرگئی سوروویکین با نام مستعار «ژنرال آرماگدون» در اوت سال جاری میلادی یعنی دو ماه پس از تلاش گروه واگنر برای سرنگون کردن فرماندهی ارتش روسیه، از سمت خود به عنوان فرمانده نیروی هوافضای روسیه برکنار شد.

ژنرال سوروویکین که یکی از فرماندهان برجسته حمله روسیه به اوکرین بود، به عنوان میانجی‌گری میان ارتش روسیه و گروه واگنر فعالیت می‌کرد.

ژنرال سوروویکین در تصاویر منتشر شده توسط صفحه فیس‌بوک مسجد جامع «مسجد بن بادیس» شهر بوهران الجزایر مشاهده شد.

در این تصاویر ژنرال سوروویکین در کنار افسران روسی که یونیفورم نظامی به تن داشتند و همچنین «ابو عبدالله زبار»، امام مسجد جامع شهر بوهران به چشم می‌خورد.

در توضیح یکی از این تصاویر آمده است: یک هیئت عالی‌رتبه از روسیه از مسجد عبدالحمید بن بادیس دیدار کرده و امام این مسجد جامع شهر بوهران از این هیئت استقبال کرد.

هدف این سفر اعلام نشده و مسکو هیچ بیانیه رسمی در این باره منتشر نکرده است. این در حالی است که العربیه گزارش داد، برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که سوروویکین به عنوان بخشی از هیئت دفاعی روسیه به منظور گفت‌وگو درباره فروش تسلیحات به الجزایر سفر کرده است.

ژنرال محبوب واگنرها در الجزایر دیده شد

۱۰ روز کامل از آفتابی شدن ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده پیشین نیروی هوایی روسیه مقابل خانه‌اش در مسکو می‌گذرد و این بار از او در الجزایر تصاویر جدیدی منتشر شده است.

این حضور در الجزایر، موجی از پرسش‌ها را پیرامون دلیل سفر «ژنرال آرماگدون» که به دلیل روش تهاجمی در مدیریت نبردهای نظامی به این لقب نامیده شده است، برانگیخت.

او در این تصاویر با کت و شلواری به رنگ خاکی ظاهر شد؛ اما لباس او حامل هیچ «درجه نظامی» نبود.

ژنرال محبوب واگنرها در الجزایر دیده شد

پس از ناپدید شدن ژنرال سوروویکین از انظار عمومی به دنبال شورش ناکام گروه واگنر در ژوئن سال جاری میلادی، گمانه‌زنی‌ها درباره محل اختفای وی زیاد شد.

ظهور علنی سوروویکین بدون نشان نظامی از دید برخی ناظران، در حکم «تجدید آبرو» برای این فرمانده نظامی است که به دلیل رابطه‌اش با گروه «واگنر» و شخص یوگنی پریگوژین، فرمانده کشته شده این گروه، از منصب مهم نظامی در کشورش کنار گذاشته شد.

«رویترز» به نقل از تحلیلگران موسسه «مطالعات جنگ» نوشت که این عملکرد «با الگوی پیشین اعمال‌شده توسط فرماندهی نظامی روسیه در انتقال فرماندهان متهم به خیانت یا بی‌کفایتی مطابقت دارد» و این فرماندهان به ایفای نقش‌های حاشیه‌ای به دور از جبهه جنگ در اوکراین گماشته شدند. با این حال، فرماندهان مذکور به‌کلی از تشکیلات ارتش روسیه، کنار گذاشته نمی‌شوند.

از سویی، روزنامه روسی «کومرسانت» جمعه ۲۴ شهریور به نقل از منبع نزدیک به سوروویکین تاکید کرد که او به عنوان عضوی از هیئت وزارت دفاع روسیه، در الجزایر حضور دارد.

این حضور تا حدودی، بازگشت به انجام وظایف رسمی پس از ورود به دایره سوء ظن، به‌ویژه پس از شورش و کودتای «واگنر» در ژوئن گذشته، به نظر می‌رسد.

برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که سوروویکین احتمالاً به عنوان بخشی از هیئت دفاعی روسیه به منظور گفت‌وگو درباره قرارداد فروش تسلیحات به الجزایر سفر کرده است، به خصوص که الجزایر یکی از خریداران عمده تسلیحات روسی به‌شمار می‌رود.

سوروویکین سال گذشته برای مدتی کوتاه، فرماندهی تهاجم روسیه به اوکراین را بر عهده داشت.

رتبه نظامی او در ژانویه، همزمان با گسترش شهرتش در میان منتقدان سرسخت نهاد ارتش و نزدیک به پریگوژین، سلب شد.

هنگامی که مزدوران «واگنر» در اواخر ژوئن به سمت مسکو پیشروی کردند، این ژنرال با چهره‌ای خشمگین و تفنگ به دست، در فیلمی ضبط‌شده ظاهر شد که از آنها می‌خواست عقب‌نشینی کنند.

ژنرال سوروویکین در جریان شورش ناکام ۲۴ ساعته گروه واگنر در پیامی ویدئویی گفته بود: ما هم خون هستیم. ما مبارز هستیم. از شما می‌خواهم این شورش را متوقف کنید. پیش از آنکه خیلی دیر شود، باید از دستورات و خواست رئیس جمهور منتخب روسیه پیروی و تبعیت کنید.

او که علنا مورد تحسین پریگوژین بود، پس از شورش، از نظرها پنهان شد. شایعاتی در خصوص اطلاع سوروویکین از سناریوی شورش «واگنر» که بزرگترین چالش برای قدرت پوتین، در طول ۲۴ سال حاکمیتش بود، مطرح شد.

ژنرال محبوب واگنرها در الجزایر دیده شد

بر اساس آنچه برخی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی فاش کردند، از آن زمان، سوروویکین مورد خشم کرملین و بازجویی در خصوص احتمال همدستی با شورش واگنر قرار گرفت.

پس از آن که رسانه‌های دولتی، ماه گذشته از برکناری او از سمت خود به عنوان فرمانده نیروی هوایی و جایگزینی موقت ویکتور آکزالوف، معاون وی، در این منصب خبر دادند، نام سوروویکین مجددا بر سر زبان‌ها افتاد.

گزارش‌های تایید نشده در ماه جاری حاکی از آن است که سوروویکین به عنوان رئیس کمیته دفاع هوایی «اتحادیه کشورهای مستقل» منصوب شد که روسیه و هشت کشور دیگر شوروی سابق را گرد هم می‌آورد.

310310