شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#خیار#میوه#لاکچری!#ماه#اول#امسال#50درصد#گران

خیار یک میوه لاکچری! / در 6 ماه اول امسال خیار 50درصد گران شد

وضعیت قیمت انواع میوه از ابتدای سال به شدت نوسان داشته تا حدی که برخی محصولات مانند خیار علی رغم تولید مناسب به دلیل نبود نظارت و افزایش حضور واسطه گران در زنجیره تولید تا توزیع دچار افزایش قیمت‌های غیر واقعی شده است.

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

خیار یکی از محصولات پُر تقاضا در بازار میوه و تره بار است که تقریباً همه فصول بازار خود را حفظ نگه می‌دارد. اما از ابتدای سال تا اواسط شهریور نرخ هر کیلو خیار به بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

هر کیلو خیار بوته‌ای در فروردین سال جاری به ۲۳ هزار تومان رسید که انتظار می‌رفت با گرم شدن هوا و افزایش کشت این محصول قیمت ریزش کند، اما برخلاف روند معمول خیار در اواسط تابستان به کیلویی ۳۸ تا ۵۵ هزار تومان هم رسید.

به عقیده کارشناسان و فعالان بازار، بالا بودن هزینه‌های تولید و نبود نظارت بر میادین مرکزی میوه و تره‌بار، موجب گرانی میوه آن هم در فصلی شده است که طبق سال‌های گذشته نباید با چنین جهش قیمتی مواجه شود.

این روزها اگر سری به میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار شهرداری در سطح شهر بزنید متوجه می‌شوید علاوه بر قیمت‌های سرسام‌آور و گران میوه که از همان ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شده برخی از محصولات صیفی مانند خیار به قدری بالا رفته که گویا قصد رقابت با میوه‌های لاکچری را دارد.

البته بهترین جواب برای چرایی گرانی قیمت خیار، حضور دلالان در زمین کشت کشاورز است. زمانی که نظارت بر هیچ بازاری نیست و یک محصول پس از کشت با چرخیدن در چند دست بین واسطه‌گران به میدان توزیع مرکزی شهر می‌رسد، افزایش‌های ناگهانی و غیرواقعی یک محصولی مانند خیار خیلی هم جای تعجب ندارد.

 

 

 

۲۷۲۱۷

 

منبع: خبر انلاین