شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شفافیت#مجلس#شورای نگهبان

پیام مهم دفتر رهبری به مجمع تشخیص درباره قانون شفافیت /گلایه صریح آملی لاریجانی از ادعاهای نمایندگان درباره هیات عالی نظارت

پیام مهم دفتر رهبری به مجمع تشخیص درباره قانون شفافیت /گلایه صریح آملی لاریجانی از ادعاهای نمایندگان درباره هیات عالی نظارت

فارس نوشت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یان اینکه هیئت عالی نظارت مجمع مغایرت مصوبات مجلس را به شورای نگهبان اعلام می‌کند، گفت :برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی از مسیر کار هیئت عالی نظارت خبر ندارند و می‌گویند مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت، قوانین را شخم می‌زنند و قانون نویسی می‌کنند.

صادق آملی لاریجانی در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت سبط گرامی پیامبر (ص) حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت ثامن الائمه، علی ابن موسی الرضا (ع) اظهار امیدواری نمود: خداوند قلوب همگان را به انوار محبت و معرفت پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) منور فرماید.

وی تصریح کرد: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی از مسیر کار هیئت عالی نظارت خبر ندارند و می‌گویند مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت، قوانین را شخم می‌زنند و قانون نویسی می‌کنند. در حالی که هیئت نظارت بر حسب وظیفه‌ای که مقام معظم رهبری بر اساس بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن، احاله کرده اند، صرفاً مغایرت مصوبات مجلس را با سیاست‌های کلی یا عدم انطباق آن‌ها را بررسی و به شورای نگهبان اعلام و شورای نگهبان هم بر همان اساس، مغایرت را به مجلس اعلام می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: به دنبال درخواست رئیس جمهور محترم، مقام معظم رهبری اجازه رسیدگی مجدد دادند و در هیئت عالی نظارت هم طبق این مجوز، بحث و مشخص شد برخی از اشکالاتی که قبلاً گرفته شده رفع شده و برخی نیز باقی مانده است. این موارد به شورای نگهبان منعکس شد.

وی با رد نظر کسانی که می‌گویند هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت تقنین می‌کنند، گفت: در اینجا تقنین صورت نمی‌گیرد لکن بر اساس آئین نامه داخلی، به مجمع تشخیص اجازه اصلاح مصوبات مجلس فی الجمله داده شده است. این از قبل هم بوده و حالا قدری صریح‌تر شده است. هیئت عالی نظارت چنین اجازه‌ای ندارد، اما به مجمع چنین اجازه‌ای داده شده است و در جایی که لازم باشد انجام می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اینکه برخی فضاسازی کنند و بر خلاف واقع مدعی شوند مصوبات در مجمع یا هیئت عالی نظارت ۹ ماه معطل مانده است، اشتباه است؛ و این در حالی است که نمایندگان محترم از آنچه که در مسیر بحث شفافیت پیش آمده است، مطلع هستند. این تدبیری بود که از ناحیه مقام معظم رهبری واقع شد و ما موظف به پیگیری هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه مجمع بر طبق مسیر صحیح و ضوابط خودش عمل کرده است، گلایه مجلس واقعاً وجهی ندارد و در موارد دیگر هم همین طور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار این است که نمایندگان مجلس که در مقام تقنین قرار دارند، خودشان قانون را رعایت کنند. نباید علیه نهادهای رسمی نظام، مطالب خلاف واقع مطرح شود. نقد بکنند و نظرشان را بگویند، اما بر خلاف واقع فضاسازی نکنند که قابل پذیرش نیست.

بنا به این گزارش در ادامه سخنان رئیس مجمع، سید مصطفی میرسلیم به اطلاعات ناقص و اظهارت غرض آلود برخی نمایندگان علیه مجمع اشاره و پیشنهاد کرد فردی از طرف مجمع در مجلس، حضور پیدا کند و مطالب را پاسخ بدهد.

حسین صفارهرندی نیز با تاکید بر لزوم آسیب شناسی اطلاع رسانی مجمع گفت: باید بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت فاصله گذاشته شود و هیئت عالی نظارت هم در بررسی‌های خود بر موارد و مغایرت‌های بیّن و متقن تاکید کند.

سید محمد صدر هم پیشنهاد کرد که سخنگوی مجمع در گفتگو با رسانه‌ها، مسائل و فرایندها را تبیین کند.

محمدجواد ایروانی هم گفت: هیئت عالی نظارت باید سخنگویی داشته باشد تا ایرادات و مغایرت‌های مصوبات مجلس را تشریح کم.

2727