شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ارمنستان#مجلس

جنگ در مرز ایران چقدر جدی است؟ /پیشنهاد ایران به ارمنستان و آذربایجان برای فعال کردن فرمت ۳+۳

جنگ در مرز ایران چقدر جدی است؟ /پیشنهاد ایران به ارمنستان و آذربایجان برای فعال کردن فرمت ۳+۳

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحولات قفقاز، می گوید: خواهان درگیری در حاشیه مرزهای خود نیستیم و حل و فصل موضوعات از طریق اعمال زور ممکن نیست. در صورت وجود اختلاف باید مسائل با گفت‌وگوی سیاسی پیگیری شود.

ابوالفضل عمویی اظهار کرد: منطقه قفقاز جنوبی از مناطق مهم ژئوپلتیک دنیاست که توجهات بین‌المللی به آن بسیار زیاد است. ما به عنوان کشوری در همسایگی این منطقه قرار داریم و نسبت به تحولات آن حساسیت بالایی داریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موضع جمهوری اسلامی گفت: موضع ما روشن است؛ اول اینکه خواهان درگیری در حاشیه مرزهای خود نیستیم و حل و فصل موضوعات از طریق اعمال زور ممکن نیست. در صورت وجود اختلاف باید مسائل با گفت‌وگوی سیاسی پیگیری شود.

وی افزود: موضع دوم اینکه تحریک‌ طرف‌های فرامنطقه‌ای غیر مرتبط را در دو طرف بازی یعنی آذربایجان و ارمنستان رد کرده و فکر می‌کنیم دو طرف باید مسائل‌شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند. نکته سوم اینکه ما هیچ تغییری در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای بین‌المللی را نمی‌پذیریم و این خلاف منافع ملی ایران است. اصرار داریم مسیر ارتباط ایران با شرق اروپا از طریق ارمنستان در کنار سایر مسیرها باز بماند.

وی تاکید کرد: ایران، ارمنستان را یکی از همسایگان تاریخی خود می‌داند و فقط ارتباط مستقیم مرزی با ارمنستان را به عنوان اولویت و منافع ملی خود می‌داند. همه طرف‌های خارجی می‌دانند جمهوری اسلامی برای دفاع از منافع ملی خود ابزارها و توانمندی‌های لازم را دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: موضع ما به طرف‌های مختلف گفته شده و پیشنهادهایی برای گفت‌وگوهای طرفین و با هر دو طرف آذری و ارمنی مطرح شده است. یکی از پیشنهادات فعال کردن فرمت ۳+۳ است که ایران، ترکیه، روسیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان یعنی همه طرف‌های مرتبط با موضوع با فعال کردن فرصت گفت‌وگوها را پیگیری کنند.

عمویی در جمع بندی با بیان اینکه ما با درگیری مخالفیم و نباید جنگی صورت گیرد، گفت: نباید طرف‌های بیرونی آذربایجان و ارمنستان را تحریک کنند. اگر اختلاف و درگیری رخ دهد که مانع ارتباط ما با طرفین از جمله عربستان شود، نمی‌پذیریم. اینکه مرزهای ما با ارمنستان بسته شود و مسیر ارتباطی با روسیه از ارمنستان قطع شود مورد پذیرش نیست و همه این موارد به اطلاع طرفین رسیده است.

2727