شهر خبر

انتشار نقشه جدیدی از مرزهای عربستان با اضافه‌شدن ۲ جزیره

انتشار نقشه جدیدی از مرزهای عربستان با اضافه‌شدن ۲ جزیره

ایسنا نوشت: عربستان نقشه رسمی جدیدی را از مرزهایش منتشر کرد و در این نقشه دو جزیره تیران و صنافیر را که مصر با انتقال مالکیت این دو جزیره خود به عربستان موافقت کرده بود، در مرزهایش قرار داده است.

به نقل از «روسیا الیوم» نقشه‌ای که توسط اداره کل نقشه برداری و اطلاعات مکانی به عنوان نهاد ملی مسئول تهیه نقشه رسمی کشور عربستان از مرزهای بین المللی این کشور منتشر شده است، الحاق جزایر تیران و صنافیر به مرزهای دریایی عربستان را پس از واگذاری این ۲ جزیره توسط مصر به عربستان نشان می‌دهد.

مقامات سعودی این دو جزیره را کمی متفاوت از نام اصلی‌شان معرفی‌ کرده‌اند و نام «صنافر» را بر صنافیر و نام «ثیران» را بر تیران گذاشته‌اند.

مسئولان عربستانی خواستار لحاظ کردن این نقشه در همه محافل و موسسات شدند.

انتشار نقشه جدیدی از مرزهای عربستان با اضافه‌شدن ۲ جزیره
نقشه جدید عربستان

با وجود اعتراضات مردمی اما پارلمان مصر در ژوئن ۲۰۱۷ و دادگاه عالی قانون اساسی که بالاترین هیات قضائی در این کشور است، در مارس ۲۰۱۸ با انتقال حاکمیت این ۲ جزیره به عربستان موافقت کردند.

این جزایر از جایی اهمیت پیدا کردند که به توافق احتمالی سازش میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مرتبط می‌شود.

پیشتر منابع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته بودند رژیم صهیونیستی مخالفتی با واگذاری تیران و صنافیر به عربستان ندارد که به عنوان پیش‌شرط عادی‌سازی احتمالی روابط بین ریاض و تل‌آویو مطرح است.

حاکمیت بر جزایر تیران و صنافیر در سال ۲۰۱۷ از مصر به عربستان منتقل شد و از زمانی که رژیم صهیونیستی و مصر توافقنامه عادی سازی را در سال ۱۹۷۹ امضا کردند، یک نیروی چند ملیتی در آن مستقر شده است.

تل‌آویو خواهان این است که انتقال مالکیت جزایر، مغایر با توافق سازش نباشد و در این آن یک نیروی چندتابعیتی با رهبری آمریکا فعالیت کند اما این موضوع هرگز نهایی نشده چرا که چندین موضوع حل نشده از جمله کار نیروی چند ملیتی باقی مانده است.

تل‌آویو هراس این را دارد که انتقال مالکیت آن‌ها به کنترل عربستان بر خروجی خلیج عقبه بینجامد، به همین دلیل قصد دارند مطمئن شوند که حرکت و عبور و مرور این رژیم در مسیرهای تجاری آسیب نبیند.

310310