شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جامعه روحانیت#آیت الله#مخالفان

گلایه های عضو جامعه روحانیت از هزینه سازی برخی روحانیون برای نظام /منبر جای هر حرفی نیست

گلایه های عضو جامعه روحانیت از هزینه سازی برخی روحانیون برای نظام /منبر جای هر حرفی نیست

ادعای یک روحانی درباره مجاز بودن تهمت زدن به مخالفان نظام با تکیه بر نقل قولی از آیت الله خوشوقت همچنان با واکنش روبروست و سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت تاکید دارد که منبر جای هر حرفی نیست.

«تریبون» دو روحانی طی هفته اخیر حاشیه ساز شد، از یک تریبون پیش بینی جنگ با عربستان و نابودی اسرائیل طی ۳ سال آینده شد و از تریبونی دیگر ادعایی عجیب منتسب به آیت الله خوشوقت مطرح شد.

حجت الاسلام قاسمیان کارشناس مذهبی صداوسیما و رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در فیلمی که از او در فضای رسانه ای و مجازی منتشر شد، می گوید؛«اگر بخواهم ارزان حساب کنم اسرائیل نهایتا ۳ سال دیگر از بین می‌رود. بعد از آن به جنگ آمریکا در عربستان می‌رویم و مکه را فتح می‌کنیم،تسلیحات عربستان به دست مجاهدین می‌افتد.»

روحانی دیگر هم در منبر خود اعلام کرد؛ «می‌توان به کسانی که علیه ولایت فقیه هستند بهتان زد و هرعمل ناشایستی را به آنها نسبت داد» وی این گفته را برگرفته از سخنان آیت الله خوشوقت برشمرد.

گرچه از کنار اظهارات قاسمیان به نرمی عبور شد اما ادعای روحانی دیگر درباره آیت الله خوشوقت همچنان با پس لرزه هایی همراه است.

فرزند آیت الله خوشوقت پیش از دیگران وارد گود شد و در توئیتی ضمن تکذیب این ادعا، این روحانی را نزدیک به مخالفان آیت الله خوشوقت دانست. حسین خوشوقت در توئیتی نوشت؛« این آخوند بی سواد که نوچه یکی از مخالفان آیت الله خوشوقت (ره) است به ایشان نسبت ناشایست بی سندی داده است. ما و هیچ یکی از شاگردان و همراهان ایشان چنین گفته خلاف عقل و شرعی را از آن عالم ربانی سراغ نداریم. مبادا بازجوها و و توپخانه های رسانه ای فریب این دروغ های رسوا را بخورند.»

هزینه سازی برای نظام

واکنش ها البته به توئیت پسر آیت الله محدود نشد و چهره های مختلف از منظر سیاسی و فقهی وارد اظهارنظر و انتقاد از این ادعای جنجال برانگیز شدند.

حجت الاسلام علی خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در واکنش به گفته این روحانی تاکید کرد؛«اساسا ولایت فقیه هم به لحاظ دینی و هم در فقه ما جایگاه بالایی دارد و مسأله مهمی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. اما اینکه کسی بخواهد این مسأله را در مقابل این موضوع بیان کند که اگر کسی ولایت فقیه را قبول ندارد، می‌توان به او هر فعل و گناهی را نسبت داد با مبانی دینی ما قابل تطبیق نیست. در مبانی دینی ما در روایات داریم، اگر کسی کافر است و حتی خدا را قبول ندارد می‌خواهد نسبت به او برخوردی شود و جرمی انجام بگیرد، باید انصاف رعایت شده و به اندازه اشتباهی که مرتکب شده با او برخورد شود.»

وی در مورد هزینه های این نوع ادعاها در داخل کشور و نظام بین الملل نیز گفت؛«در برخی موارد این موضوع‌گیری‌ها بازتاب‌های بین‌المللی بسیار بدی برای کشور دارد و مباحثی که عنوان می‌کنند، در جریان‌های رسانه‌ای معاند و چه در فضای بین‌المللی برای کشور خوب نیست و ما باید به سمتی برویم که اجازه ندهیم هرکسی با هر صحبتی برای کشور هزینه‌سازی کند. این تندروی‌ها بیشتر در بسیاری از جاها به ما ضربه زده و بعضی از جاها هم فردی که از اصول و مبانی خود عقب‌نشینی کرده به ما ضربه زده است.»

این آقا کیست؟ /ماجرای توبیخ ۳ رسانه تندرو

حجت الاسلام جلیل محبی، هم ادعای مطرح شده را زیر سوال برد و در توئیتی نوشت؛ «نمی دانم این آقا کیست و درباره ایشان قضاوتی ندارم لکن حدیثی که نقل می کند سندش ضعیف است.»

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران ضمن نقد به این قسم ادعاها از تذکری در سال ۸۸ برای انتشار یک نقل قول دروغ را روایت کرد و نوشت؛«این نظرات معوج، ارتباطی به اسلام ندارد. سال ۸۸ دفتر یکی از مقامات عالی رتبه نظام سه رسانه مدعی انقلابی گری را فراخوانده و توبیخ کتبی کردند. یکی از دلایل توبیخ، برای انتشار تنها یک نقل قول دروغ علیه یکی از فعالان فتنه بود.»

علی مطهری نماینده ادوار مجلس در واکنش به سخنان این روحانی در توئیتی نوشت: یکی از افراد ملبس به لباس روحانیت با استناد به یک حدیث گفته است «کسی که کتباً، زباناً و عملاٌ با فقیه حاکم مخالفت کند فاسق است و کارهای نکرده را هم می‌شود به او نسبت داد و در جامعه پخش کرد». اولا کلمه «باهتوهم» در آن حدیث به معنی تهمت زدن نیست بلکه به معنی مبهوت و محکوم کردن با منطق و استدلال است و ثانیا در این صورت رفتار علی علیه‌السلام با خوارج را که تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند از همه حقوق اجتماعی‌شان برخوردار بودند چگونه توجیه می‌کنید؟

منبر جای هر حرفی نیست

در همین رابطه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره هزینه سازی برخی منبرها، گفت: اگر در حوزه علمیه یا دانشگاه یا در یک مرکز ارزیابی و ارزشیابی چنین مطالبی ابراز می شود جای بحث ندارد و باید میدان را برای آن فراهم کرد اما اینکه هر جایی هر کسی ادعایی را مطرح کند فضا به سمتی می رود که هرکسی «های» بگوید کسی دیگر بگوید «هوی».

این عضو جامعه روحانیت خاطر نشان کرد: منبر جای هر حرفی نیست و جایی که می روند موعظه کنند با فضای نقد و انتقاد فرق دارد بنابراین اگر یک منبری منصف و با وجدان باشد و بجا حرفش را بزند نباید وارد مباحث انتقادی شود و چنین نقدهایی را از تریبون منبر مطرح کند.

اکرمی گفت: گاهی ما از باب دلسوزی و خیر خواهی یک حرف را می زنیم منتهی حرفمان بجا نیست، اگر حرفی بجای خود باشد قبول است اما اگر بیجا باشد حتی اگربهترین حکمت را هم داشته باشیم فایده ای ندارد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه به جامعه ای پویا، فعال، شاداب، بیدار و هوشیار می گویند که بیاید روی محکمات و متشابهات جامعه کار کند، گفت: من پنج اصل قانون اساسی، ولایت فقیه، اصل نظام جمهوری اسلامی،انقلاب اسلامی و ایران را محکمات نظام می دانم، شایسته و بایسته است برای تثبیت و تقویت و ترویج و رشد این پنج مورد کار بکنیم چرا که جامعه این ظرفیت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه نظام ۴۵ ساله ما خیلی نوسان و بالا و پایین دیده است، گفت: ولی اصل نظام و انقلاب به شکر خدا پابرجاست و باید تلاش کنیم که درجا نزنیم یا خدای ناکرده افت نداشته باشیم.

فقط نقد و انتقاد فایده ای ندارد

اکرمی در مورد کرسی های آزاد اندیشی مورد اهتمام رهبری گفت: باید دردانشگاه،آموزش و پرورش ،سازمان تبلیغات و در حوزه های علمیه آدم های بی غرض و دلسوز بنشینند و نقد و انتقاد بجا کنند و در عین حال راه حل ارائه دهند. اینکه ما فقط نقد و انتقاد کنیم فایده ای ندارد چون اصلا بی عیب نداریم. اگر نقد و انتقاد ما حتما با پیشنهاد و اصلاح و ترمیم باشد یقینا برای جامعه لازم و مفید خواهد بود و این خود یک نوع خدمت است.

۲ سند برای رد یک ادعا

اما مجاز شمردن هتک حرمت و بهتان زدن به مخالفان ولایت فقیه درحالی از سوی این روحانی مطرح شده است که در کلام رهبری و امام راحل چنین نکته ای به شدت رد شده است.

رهبر انقلاب سال ۹۴ در دیدار با ائمه جمعه در مورد رعایت حق مخالفان بیان می‌کنند، «فرض کنید شما با یکی مخالفید، می‌خواهید راجع‌به او حرف بزنید؛ دوجور می‌شود حرف زد: یک‌جور می‌شود هتاکانه و بی‌باکانه و بی‌ادبانه حرف زد؛ یک‌جور هم می‌شود مودب حرف زد.»

امام خمینی(ره) نیز تهمت زدن به مخالف و تضییع حق وی را این‌گونه نهی می‌کنند: «درمورد یک آدم ولو آنکه مخالف چیزی باشد حق اهانت نیست. حق آن است که جزایش داده شود، اهانت چرا به او کنیم. تعرض به خانواده او نباید باشد. ما می‌خواهیم اسلام باشد... نباید ما هی کلمه انقلاب را بگذاریم و بگوییم هرکاری کردیم انقلاب است. مگر اسلام عوض می‌شود در انقلاب. اسلام همان اسلام است. شما می‌گویید می‌خواهید اسلام و احکام آن را پیاده کنید، باید با تمام احتیاطات و دقت‌های لازم امور مورد بررسی قرار گیرد.»

۲۷۲۱۲