شهر خبر

لاوروف: غرب تعهدات خود درمورد سلاح های روسی را نقض کرده است

لاوروف: غرب تعهدات خود درمورد سلاح های روسی را نقض کرده است

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گواهی «کاربر نهایی»( End - User) که بر اساس آن خریدار نمی‌تواند سلاح‌ها را بدون موافقت فروشنده به جای دیگری ارسال کند، گفت: غرب با ارائه تسلیحات ساخت شوروی سابق و روسیه به کی‌یف، تعهدات خود در قرارداد خرید این سلاح ها را نقض کرده است.

به نقل از خبرگزاری تاس، در گفت و گویی افزود: من توجهی به آنچه رسانه‌های غربی می‌نویسند، نمی‌کنم؛ بخصوص پس از آنکه غربی ها تمام تعهدات موجود در قرارداد خرید تسلیحات را نقض کردند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: به عنوان مثال با ارسال تعداد زیادی از تجهیزات نظامی ساخت شوروی سابق و روسیه به اوکراین مانند تانک، نفربر زرهی و توپخانه‌هایی که در غرب باقی مانده بود، گواهی به اصطلاح «کاربر نهایی» را به طور آشکار نقض کردند که بر اساس این قرارداد، نمی‌توان سلاح‌ها را بدون موافقت فروشنده به جایی ارسال کرد.

لاوروف این اظهارات را در واکنش به ادعای رسانه‌های غربی درباره اینکه روسیه و کره شمالی ممکن است به یکدیگر تسلیحات ارائه کنند، بیان کرد.

رئیس کره شمالی در حال حاضر به دعوت در روسیه بسر می برد. دیدار پیشین آنها در ولادی‌وستوک در سال ۲۰۱۹ انجام شده بود.

برخی از کارشناسان غربی مدعی هستند که روسیه احتمالا به دنبال خرید گلوله‌های توپخانه و موشک‌های ضد تانک از کره شمالی است و در قبال آن پیونگ یانگ ماهواره پیشرفته و فناوری زیردریایی هسته‌ای از مسکو می‌خواهد.

کاخ سفید پیشتر از پیونگ یانگ خواسته که به روسیه تسلیحات ارائه ندهد یا آنها را به مسکو نفروشد.

ولادیمیر پوتین به تازگی در مجمع اقتصادی شرق (EEF) اظهار داشت: ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین از جمله مهمات خوشه‌ای، اورانیوم ضعیف شده یا جت‌های جنگنده اف-۱۶ چیزی را در جبهه جنگ تغییر نخواهد داد؛ در عوض موجب طولانی شدن جنگ می‌شود.

310310