شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نفت ایران

میراث سده / سرنوشت ۱۰۰ ساله قراردادهای نفتی در ایران

صنعت نفت در ایران فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این صنعت که تکیه‌گاه اصلی آن به شمار می‌رود، قراردادهای نفتی است.

قراردادهای نفتی از زمان رویتر و دارسی تا قراردادهای جدید نفتی (IPC) تغییرات و تحولات بسیار گسترده‌ای داشته است. تحولاتی که گاه ایران را به اوج سهم‌گیری از شرکای خارجی نیز رساند.

در این برنامه ‎میراث‌ سده با ‎سیدمهدی ‌حسینی، قائم‌مقام سابق مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به گفت‌وگو نشستیم تا مروری داشته باشیم بر آنچه در قراردادهای نفتی در ایران گذشته است.

حسینی در این برنامه از برد ایران در مذاکرات بر سر قراردادها در اوایل انقلاب می‌گوید که تجربه خاص مذاکراتی اوست.

همچنین او نگاهی دارد به سرنوشت قراردادهای مختلف نفتی در دوره‌های مختلف و به نکاتی در گذر تاریخ نفت اشاره می‌کند که احتمالا از نظرها پنهان مانده است.

آنچه که در بخش اول این گفت‌وگو خواهید دید گستره‌ بالایی از اتفاقات را در برمی‌گیرد. از اولین ورود مجلس برای سوال در مورد قراردادهای امتیازی که به دیدگاه او جرقه ملی شدن نفت در آنجا زده شد، گرفته تا جنگ انگلستان، روسیه و آمریکا برای امتیازگیری در صنعت نفت ایران، سرنوشت مهم‌ترین کنسرسیوم نفتی، اختلاف نفتی ایران و اسرائیل و بسیاری مباحث دیگر.

بخش دوم

ادهای نفتی از زمان رویتر و دارسی تا قراردادهای جدید نفتی (IPC) تغییرات و تحولات بسیار گسترده‌ای داشته است. تحولاتی که گاه ایران را به اوج سهم‌گیری از شرکای خارجی نیز رساند.

در بخش اول برنامه میراث سده با سیدمهدی‌ حسینی، قائم‌مقام سابق مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، مروری داشتیم بر سرنوشت قراردادهای مختلف نفتی در دوره‌های مختلف.

در بخش دوم این برنامه نیز به شکل‌گیری آژانس بین‌المللی انرژی برای تقابل با صاحبان نفت و ورود اوپک به مدیریت عرضه و تقاضا برای رهایی از سلطه صاحبان تکنولوژی اشاره شد.

از دیگر مواردی که در این برنامه درباره آن سخن گفته شد می‌توان به شکل‌گیری بورس‌ها در بازار نفت و خروج نفت از سلطه سیاست و نمونه عجیب آن در ایران در ابتدای انقلاب و همچنین بررسی انواع قراردادهای نفتی ایران پرداخت.

حسینی در این برنامه به چالش‌های طراحی قراردادهای جدید نفتی پرداخت و آینده پیش‌روی قراردادهای نفتی ایران را توصیف کرد.