شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بازار خودرو#واردات#قیمت#سال جاری

از آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده رونمایی شد!

بازار خودرو سیگنال جدیدی دریافت کرد. آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کاکرده به احتمال زیاد هفته آخر شهریور سال جاری در هیات دولت بررسی می شود. این اتفاق می تواند روند ریزش قیمت بازاری خودرو را سرعت ببخشد.

از آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده رونمایی شد!

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

وزیر صمت اعلام کرد حدود سه هفته پیش آیین نامه اجرایی واردات محصولات دست دوم برندهای جهانی خودروساز را به هیات دولت تحویل دادیم.

عباس علی آبادی در عین اینکه تاکید کرد نوبت دهی برای بررسی مصوبات در هیات دولت در دسترس او نیست، پیش بینی کرد آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در هفته پایانی شهریور سال جاری در هیات دولت مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.

وزیر صمت دولت سیزدهم تاکید می کند آیین نامه تدوین شده برای واردات خودروهای کارکرده نظرات نمایندگان مجلس را نیز تامین می کند.

علی آبادی گفت در زمان تنظیم آیین نامه واردات محصولات دست دوم برندهای بین المللی خودروساز با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه هایی برگزار و هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شده است. بنابراین این آیین نامه، همان دستور العملی است که نمایندگان مجلس نیز با آن موافق هستند.

به نظر می رسد انتشار این خبر و به دنبال آن بررسی و تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده می تواند موج جدید ریزش قیمت بازاری خودرو را شکل دهد.

شهریور سال گذشته هیات دولت آیین نامه اجرایی واردات خودروهای صفر کیلومتر را تصویب کرد اما هنوز خبری از حضور خودروهای 2022 و همچنین خودروهای 2023 در بازار نیست.

اردیبهشت امسال همزمان با استیضاح وزیر صمت وقت، بحث آزادسازی واردات خودروهای دست دوم مطرح شد. هر چند در آن زمان این گمانه مطرح  شد که پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده بیشتر به دلیل فرار رضا فاطمی امین از مهلکه استیضاح طرح شده و خبری در زمینه آزادسازی واردات خودروهای دست دوم نخواهد شد. اما به رغم تعویض وزیر صمت و سکانداری عباس علی آبادی همچنان بحث واردات خودروهای دست دوم پیگیری شد و به مرحله تدوین آیین نامه رسید.

به نظر می رسد دولت سیزدهم تا کنون توانسته با ایجاد موج های خبری در کنار آرامش بازار ارز، روند نزولی شدن قیمت ها در بازار خودرو را ادامه دهد. اما فراموش نکنیم ایجاد موج های خبری، مُسکن است و درمان نیست. بازار خودرو زمانی به کاهش قیمت خودرو و نوسان قیمت در نقطه تعادلی عادت می کند که اقدامات پیش بینی شده از حرف به عرصه عمل بیایند و دو طرف عرضه و تقاضا شاهد تزریق خودروهای وارداتی، چه نو و چه کارکرده به بازار باشد.  

منبع: خبر انلاین