شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت#افزایش قیمت#کاهش#سهام‌های#آسیایی

از افزایش قیمت نفت تا کاهش سهام‌های آسیایی

از افزایش قیمت نفت تا کاهش سهام‌های آسیایی

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادیو بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (۲۱ شهریور ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

مقامات آماری اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند که نزدیک به یک دهم جمعیت اتحادیه اروپا یا ۴۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ با فقر انرژی دست و پنجه نرم می‌کردند. یورواستات گفت: در سال ۲۰۲۲، ۹.۳ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا اعلام کردند که نمی‌توانند خانه خود را به اندازه کافی گرم نگه دارند. بر اساس داده‌های یورواستات، هزینه انرژی در دسامبر ۲۰۲۲ به میزان ۲۵.۵ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت که عمدتا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بود.

قیمت نفت در روز دوشنبه به بالاترین حد در ۱۰ ماه گذشته رسید زیرا دلار آمریکا و نگرانی‌های مداوم در مورد اقتصاد چین بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت. همینطور کاهش تولید اوپک پلاس، کاهش قیمت نفت را محدود کرد. به گفته تحلیل گران ارقام تورم این هفته تاثیر قطعی عرضه در صنعت نفت را نشان خواهد داد. در همین حال انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست سپتامبر خود نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

Financial Times 12 September

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی نسخه امروزش اعلام کرد:

سهام استرالیا روز سه شنبه با افزایش همراه بودند زیرا سود استخراج‌کنندگان و سهام طلا از ضرر بخش انرژی پیشی گرفت. داده‌های مهم تورم ایالات متحده که می‌تواند زمینه را برای تصمیم‌های آتی نرخ فدرال رزرو فراهم کند. در سطح جهانی سرمایه‌گذاران به دنبال داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اوت هستند که قرار است روز چهارشنبه ارائه شود.

رالف ویچرز، اقتصاددان ارشد آلمانی اعلام کرد: انجمن مهندسی آلمان(VDAM) انتظار دارد که تولید در این بخش در سال آینده کاهش یابد زیرا میزان سفارشات در داخل و خارج کشور ضعیف هستند. ویچرز پیش‌بینی تولید VDAM برای سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲ درصدی تاکید کرد. نرخ بهره بالا همراه با تورم مداوم، علاوه بر پیامدهای جنگ اوکراین و تنش بین چین و ایالات متحده، روحیه سرمایه‌گذاران را نیز مختل کرده است.

The Wall Street Journal 12 September

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

بیشتر سهام‌های آسیایی روز سه شنبه کاهش داشتند. معاملات با ارزهای نوظهور قبل از انتشار تورم ایالات متحده نشان می‌دهد که فدرال رزرو چقدر به پایان افزایش نرخ بهره نزدیک است. شاخص معیار در کره جنوبی ۰.۷ درصد کاهش یافت. این موضوع به دلیل عملکرد ضعیف سازندگان تراشه‌ها بوده است.

قیمت گندم شیکاگو روز سه شنبه اندکی افزایش یافت که نشان دهنده توقف فعالیت‌های معاملاتی پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح از اواخر ماه مه در جلسه قبل است. جو فعلی بازار تحت تاثیر عرضه فراوان گندم از روسیه است که فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد کرده است. معامله گران در حالی که منتظر گزارش ایالات متحده در مورد عرضه و تقاضای جهانی بودند، تغییرات کوچکی در موضع خود ایجاد کردند.

The New York Times 12 September