شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پول ملی#تهران#دوشنبه

سقوط ارزش پول ملی عراقی ها!

قیمت ارزها دوشنبه هم ناهمخوان بودند/ دینار عراق هر روز ارزان‌تر از دیروز است/ خط حمایت دلار در پشت خط دوباره از دست رفت/ نشانه‌های صعود و نزول دلار در بازار ارز تهران چیست؟

سقوط ارزش پول ملی عراقی ها!

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار با خبر رویترز کاهشی شد، با گروسی بالا رفت و با صحبت‌های علی باقری دوباره کاهش پیدا کرد. قیمت دلار هرات در روز دوشنبه 49 هزار و 600 تومان شروع به کار کرد و تا نرخ‌دهی درهم کاهشی شد و به حمایت 49 هزار و 450 تومان رسید.

بعد از نرخ‌دهی درهم و افزایش جزئی بازار دبی، قیمت دلار هرات هم افزایشی شد و تا تسویه در 49 هزار و 700 تومان معامله شد. در نیمه دوم هم بالای مرز حمایت 49 هزار و 600 تومان معامله شد اما در پشت خط این مرز را از دست داد.

بازار دوشنبه هم مثل روز گذشته حرکت ناهمخوان و متناقض زیاد داشت. اولین تناقض باز شدن دلار سلیمانیه با گپ منفی 200 تومانی در 49 هزار و 450 تومان است که زیر قیمت دلار هرات بود. البته بعد از آن در نیمه دوم با افزایش به بالای سطح قیمت هرات برگشت.

تناقض دوم در قیمت هرات بود. صبح نقدی هرات بالای فردایی معامله می‌شد و در معاملات عصر نقدی زیر فردایی رفت. تناقض سوم حرکت ناهماهنگ تتر و دلار بود. با اینکه تمامی بازارها در روز دوشنبه کاهشی بودند تتر با افزایش به قله دو ماهه خود یعنی 49 هزار و 600 تومان رسید. طی دو ماه گذشته قیمت تتر یک بار در 11 مرداد به سطوح فعلی رسیده بود و بعدش دوباره کاهش داشت.

گروسی به متن بازار برگشت
بعد از خبر رویترز مبنی بر قرارگرفتن ایران و آمریکا در آستانه مبادله زندانی‌ها، روز دوشنبه صحبت‌های گروسی رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توجه معامله‌گران بود. گروسی در بیانیه آغاز نشست شورای حکام صحبت‌های زیادی درمورد برنامه هسته‌ای ایران داشت و در بازار از آن به عنوان سیگنال منفی دریافت کردند. گروسی گفته هیچ پیشرفتی در اجرای فعالیت‌های مشخص شده در بیانیه اسفند ماه در تهران، حاصل نشده است. بعد از گروسی صحبت‌های علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه که درمورد مذاکرات بود به بازار مخابره شد. باقری گفته، کسانی که مذاکره‌ را ضد ارزش جلوه می‌دهند، می‌خواهند دست نظام را تهی کنند. فضای بازار کاملا خبری شده و با آن بین 49 هزار و 400 تا 49 هزار و 700 تومان نوسان می‌دهد تا خبر قطعی بیاید.

با این سیگنال‌های متناقض، تحلیل‌ها هم به دو دسته تبدیل شدند. دسته اول معتقدند بازار دارد بالای حمایت‌های مهمش نوسان می‌دهد و باید نوسان افزایشی دهد. اما در مقابل معامله‌گران کاهشی می‌گویند بازار پایین است و حتی اگر با خبر بخواهد بالا برود بازارساز اجازه نمی‌دهد.

نکته عجیب دینار
نکته بازار ارز قیمت دینار بود. قیمت دینار بعد از اربعین هر روز ارزانتر از دیروز بوده و در روز دوشنبه حتی در 29 هزار تومان خریدار به سختی پیدا می‌شد. قیمت دینار قبل از اربعین تا 35 هزار تومان هم بالا رفته بود. جالب اینکه قیمت دینار در خود بازار عراق حول و حوش 31 هزار و 700 تومان برآورد می‌شود.

منبع: خبر فوری