شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#پوتین

تسلیحات کره‌شمالی چه تاثیری بر جنگ اوکراین دارد؟

تسلیحات کره‌شمالی چه تاثیری بر جنگ اوکراین دارد؟

ایسنا نوشت: بر اساس گزارش پایگاه آمریکایی، بعید است که تامین مهمات از کره‌شمالی به روسیه در کوتاه‌مدت تعیین‌کننده باشد، اما ادامه جنگ فرسایشی اوکراین را برای روسیه آسان‌تر خواهد کرد و مهمات بیشتر به پوتین اجازه می‌دهد تا این استراتژی را ادامه دهد.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی آورده است، تسلیحات کره‌شمالی می‌تواند به روسیه اجازه دهد طوفان مهماتی را که بر سر اوکراین می‌ریزد، طولانی کند، اما احتمالا به اندازه کافی پیشرفته نیست که روند جنگ کرملین علیه همسایه خود را که اکنون به سال دوم خود می‌رسد، تغییر دهد.

انتظار می‌رود کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به‌زودی برای اولین سفرش به خارج از شبه جزیره کره در چهار سال گذشته برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به روسیه برود. ایالات متحده گفته است که این نشست بر تامین مهمات به مسکو متمرکز خواهد بود.

در حالی که پیونگ‌یانگ و مسکو اتهامات آمریکا مبنی بر انتقال تسلیحات را رد کرده‌اند، کره‌شمالی برخی از بزرگ‌ترین انبارهای مهمات توپخانه و راکت‌های هدایت‌نشده را در اختیار دارد که می‌توانند روی تسلیحات دوران شوروی که روسیه برای انجام حملات به اوکراین استفاده می‌کند، سوار شوند.

ترنس روهریگ، استاد امور امنیت ملی در کالج جنگ نیروی دریایی ایالات متحده گفت: بعید است که تامین مهمات از کره‌شمالی در کوتاه‌مدت تعیین‌کننده باشد، اما ادامه جنگ فرسایشی را برای روسیه آسان‌تر خواهد کرد. بخش قابل توجهی از استراتژی پوتین ارزیابی این است که روسیه بتواند از اوکراین و حمایت غرب که برای بقای اوکراین ضروری است، عبور کند. مهمات بیشتر به پوتین اجازه می‌دهد این استراتژی را ادامه دهد.

دیوید اشمرلر، محقق ارشد در مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین گفت: افزودن کره‌شمالی به فهرست تامین‌کنندگان تسلیحات در جنگ، به پر کردن شکاف مهمات و سایر سیستم‌های تسلیحاتی که تولیدکنندگان تسلیحات خود روسیه برای تامین کردن آن‌ها مشکل دارند، کمک می‌کند. این کمک گرفتن نظامی از کره‌شمالی، ممکن است نشان‌دهنده تقلا برای حفظ تولید در داخل (روسیه) باشد.

به گفته جوست اولیمانس، کارشناس تسلیحات که یکی از نویسندگان کتاب «نیروهای مسلح کره‌شمالی» است، کره‌شمالی همچنین یکی از معدود کشورهایی است که دارای ذخایر فراوانی از تانک‌های دوران شوروی است که مسکو در اوکراین مستقر کرده است، مانند T-۵۴ و T-۶۲ و می‌تواند قطعات یدکی را تامین کند.

برخی از تسلیحات کره‌شمالی ممکن است پیشتر در میدان جنگ اوکراین دیده شده باشند. نشریه فایننشال‌تایمز در ماه ژوئیه گزارش داد که خدمه توپخانه اوکراینی، راکت‌های ساخت کره‌شمالی را علیه مواضع روسیه شلیک کرده‌اند. به گفته سربازان اوکراینی، تسلیحات ساخته‌شده در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ توسط یک کشور «دوست» از یک کشتی «توقیف» شده است. وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که این موشک‌ها از نیروهای روسیه گرفته شده است.

همچنین نشریه نیویورک‌تایمز گزارش داد که کیم جونگ اون ممکن است به دنبال فناوری از روسیه باشد که به او در ساخت یک زیردریایی هسته‌ای و استقرار ماهواره‌های جاسوسی کمک کند.

براساس گزارشی که در ماه جاری از واحد اطلاعات تهدیدات مایکروسافت منتشر شد، کره‌شمالی ممکن است با هک کردن شریک روسی خود، در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات حساس در مورد تسلیحات باشد.

در این گزارش آمده است که گروه‌های هکری، مانند گروهی تحت عنوان «سریوم» در ماه مارس به یک موسسه تحقیقاتی هوافضا در روسیه حمله کردند. در گزارش جداگانه ماه گذشته از سوی «سنتینل لبز» آمده است که هکرهای کره‌شمالی سعی کرده‌اند اطلاعاتی را از یک سازنده پیشرو روسیه در زمینه موشک‌ها و فضاپیماهای نظامی به دست آورند.

به گفته نائوکو آئوکی، محقق علوم سیاسی در «شرکت رند» در واشنگتن، در حالی که هر دو کشور با نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین فعلی مخالف هستند، نگرانی‌های امنیتی فوری آنها کاملا متفاوت است.

او گفت: «برای روسیه، در حال حاضر بزرگترین تمرکز البته جنگ در اوکراین است. کره‌شمالی بر آنچه که به عنوان نیاز به بازدارندگی مقابل اقدامات "تغییر رژیم" توسط ایالات متحده می‌داند، متمرکز است و در عین حال هدف جاه‌طلبانه‌تر اتحاد شبه جزیره کره را براساس شرایط خود حفظ می‌کند.»

311311