شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#ارتش

اضطراب آمریکا از شکست مطلق اوکراین در ضدحمله/ مارک میلی: یک ماه دیگر وقت مانده

اضطراب آمریکا از شکست مطلق اوکراین در ضدحمله/ مارک میلی: یک ماه دیگر وقت مانده

ایسنا نوشت: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که تا پیش از آنکه شرایط آب و هوایی اوکراین تغییر کرده و عملیات‌های ارتش را تحت تاثیر قرار دهد، ضد حملات اوکراین اندکی بیش از ۳۰ روز دیگر فرصت دارد. او همچنین وجود جنگ نیابتی را رد کرد.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی اذعان کرد که ضد حمله اوکراین حرکت رو به جلو ندارد، اما گفت: «اوکراینی‌ها همچنان ثابت‌قدم سخت در تلاش هستند.»

ضد حملات اوکراین از ماه ژوئن به جریان افتاده است. به‌رغم آنکه در ابتدا گمان می‌رفت این تقلا بتواند به سرعت پیشرفتی را رقم بزند، به تازگی نیروهای اوکراینی توانستند به لایه اول از سد دفاعی سه لایه روسیه برسند و در این مسیر تعداد زیادی نیرو و تجهیزات از دست داده‌اند.  

ژنرال میلی گفت که هنوز خیلی زود است که درباره شکست این ضد حمله اظهارنظر کرد، اما گفت که اوکراین «با سرعت بسیار ثابتی به سمت خطوط مقدم روسیه پیش می‌رود.» این ژنرال ارشد ارتش ایالات متحده گفت: «نبردهایی وجود دارد که انجام نشده است. آنها بخش جنگی آنچه را که می‌خواهند به انجام برسانند، به پایان نرسانده‌اند.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به بی‌بی‌سی گفت: «هنوز میزان زمان معقول و مناسبی وجود دارد، احتمالا حدود ۳۰ تا ۴۵ روز از آب و هوایی که ارزش جنگیدن دارد، باقی مانده، بنابراین کار اوکراینی‌ها تمام نشده است.»

در آغاز جنگ، ژنرال میلی پیش‌بینی کرد که راه پیش‌رو برای نظامیان اوکراینی «طولانی، آهسته، سخت و پر تلفات» خواهد بود و حال این نظامی سرشناس می‌گوید که پیش‌بینی او درست از آب درآمده است.

همچنین ژنرال میلی به سی‌بی‌اس نیوز گفت که تلفنی با ژنرال والری زالوژنی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین در تماس است. او گفت: «من هر هفته با او صحبت می‌کنم، گاهی دو یا سه بار در هفته.» او که در مرکز فرماندهی فوق سری به اطلاعات لحظه به لحظه جنگ اوکراین – روسیه دسترسی دارد، گفت: «موانع عملیات نظامی همواره وجود دارند، اما سامانه‌های اطلاعاتی ما بسیار خوب هستند.»

میلی در پاسخ به اینکه آیا جنگی به این شکل دیده بود، گفت: «نه. در درگیری‌های زیادی بوده‌ام. بارها در خودروهایی بوده‌ام که به مین و بمب کنار جاده‌ای و آرپی‌جی خورده و منفجر شدند. اما هیچگاه به این درجه از شدت نبوده است.»

او درباره ضد حمله اوکراین گفت: «کندتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. ما به آنها کمک می‌کنیم تا بازی جنگی و برنامه‌ریزی داشته باشند. اما جنگ روی کاغذ و جنگ واقعی تفاوت دارند. خب در اینجا مردم واقعی هستند که کشته می‌شوند و خودروهای واقعی هستند که منفجر می‌شوند و بنابراین مردم در این لحظات از سرعت خود می‌کاهند. اما خیلی پیچیده است و آنها تلاش دارند که هر روز پیشرفت کنند.»

این ژنرال آمریکایی در ادامه با این سوال مواجه شد که اوکراینی‌ها تا کی می‌توانند این همه تلفات را تحمل کنند؟ میلی گفت: «سوال شما این است که اراده سیاسی مردم اوکراین تا کی در برابر این سطح از کشتار مقاومت خواهد کرد؟ اتفاقا در مورد روسیه هم همین امر صدق می‌کند. پاسخ آن ناشناخته است.»

وقتی از مارک مایلی پرسیده شد که آیا ایالات متحده در مورد تحرکات نیروهای روسیه، اطلاعاتی را با اوکراین در میان می‌گذارد، او پاسخ داد: «خطوط اطلاعاتی ما به اوکراین، مطمئنا کاملا باز هستند. و البته، کانال‌های سیا و آژانس‌های بین دولتی، ان‌اس‌ای، همه آن‌ها خیلی باز است. خطوط اطلاعاتی کاملا بازی به سمت اوکراین وجود دارد.»

این نظامی آمریکایی درباره اینکه آیا واشنگتن به اوکراین در انتخاب اهداف کمک می‌کند، گفت: «انتخاب هدف و اختیار برای حمله، با اوکراین است. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که به آنها آگاهی موقعیتی می‌دهیم.»

در ادامه خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز گفت: «اما شما به آنها می‌گویید یک پست فرماندهی آنجاست یا آنجا یک انبار مهمات وجود دارد.» با این حال میلی باز هم گفت: «ما به بهترین شکل ممکن به آنها آگاهی موقعیتی می‌دهیم.»

اما خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز کوتاه نیامد و افزود: «این واقعا یک جنگ نیابتی است. شما در آنجا نیروی زمینی ندارید، شما تصمیم نمی‌گیرید، اما به اوکراین کمک می‌کنید روس‌ها را بکشد.» میلی گفت: «ما به اوکراین کمک می‌کنیم تا از خود دفاع کند، این کاری است که ما انجام می‌دهیم.»

هدف اوکراین رسیدن به شهر ملیتوپل در جنوب‌شرقی است، جایی که آنها در موقعیتی قرار خواهند گرفت که سرزمین‌های تحت کنترل روسیه را به دو نیم تقسیم کنند.

۳۱۱۳۱۱