شهر خبر

در دیدار بایدن و نخست‌وزیر چین چه گذشت؟

در دیدار بایدن و نخست‌وزیر چین چه گذشت؟

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که با نخست‌وزیر چین رایزنی داشته که می‌توان آن را بالاترین سطح تماس خود با رهبری چین در چند ماه اخیر به شمار آورد و افزود که نوسانات اقتصادی پکن باعث می‌شود که این کشور به تایوان حمله نکند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که یکشنبه با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین که نفر دوم چین بعد از شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری این کشور به شمار می‌آید، در اجلاس سالانه گروه ۲۰ در دهلی‌نو دیدار داشته است. این مذاکرات بالاترین سطح دیدار میان دو قدرت در نزدیک به ۱۰ ماه گذشته از زمان ملاقات بایدن و شی در نشست سال گذشته گروه ۲۰ در اندونزی بود.

لی چیانگ که در ماه مارس نخست‌وزیر شد، به جای شی در گردهمایی رهبران جهان شرکت کرد. انتظار نمی‌رفت که لی و بایدن در اجلاس گروه ۲۰ گفت‌وگو کنند؛ اما دیدارهای بدون برنامه در این نشست‌ها رایج است.

بایدن به خبرنگاران گفت: «تیم من و کارکنان من هنوز با افراد رئیس جمهور شی و کابینه او ملاقات می‌کنند. من با شخص شماره ۲ او در هند ملاقات کردم. ما در مورد ثبات و نیمکره جنوبی صحبت کردیم. این اصلاً تقابلی نبود.»

کاخ سفید هم یکشنبه اعلام کرد که بایدن با یکی از مقامات چین در نشست دهلی‌نو ملاقات داشته است.

بایدن که بعد از دهلی‌نو عازم ویتنام شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی از اقتصاد ایالات متحده به عنوان «قوی‌ترین» اقتصاد جهان یاد کرد. او در ادعایی به خبرنگاران گفت که رشد چین به دلیل ضعف اقتصاد جهانی و همچنین سیاست‌های چین «در حال کاهش» است؛ اما مشخص نکرد کدام سیاست‌ها.

بایدن با اشاره به مسائل مربوط به بخش املاک و مستغلات و بیکاری بالای جوانان، وضعیت اقتصادی چین را یک «بحران» خواند.

جو بایدن بدون اشاره به جزئیات بیشتر در مورد شی جینپینگ گفت: «یکی از اصول مهم اقتصادی طرح او در حال حاضر به هیچ وجه کار نمی‌کند. من بابت آن خوشحال نیستم؛ اما کار نمی‌کند. او در حال حاضر دستش پر است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مشکلات اقتصادی چین گفت: «فکر نمی‌کنم این موضوع باعث شود چین به تایوان حمله کند. در واقع، برعکس، احتمالا چین ظرفیت قبلی را نداشته باشد.»

او همچنین ایالات متحده را قدرتی در اقیانوس آرام توصیف کرد که قصد خروج از این منطقه را ندارد.

بایدن همچنین گفت که اقدامات اخیر مقامات چینی برای محدود کردن استفاده از آیفون‌های طراحی ایالات متحده توسط کارمندان دولتی، به منزله تلاش برای «تغییر برخی از قوانین بازی» در تجارت است. او ادعا کرد: «من برای درست کردن رابطه صادق هستم.»

از سوی دیگر کنفرانس خبری بایدن در ویتنام در وضعیت نامناسبی به پایان رسید. کارین ژان‌-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید به صورت ناگهانی پایان کنفرانس مطبوعاتی او را اعلام کرد و این در حالی بود که جمله بایدن ناتمام مانده بود. او در آن زمان درباره «جهان سوم» و مکالمه‌اش با نخست‌وزیر چین حرف می‌زد.

بایدن درباره مکالمه با لی چیانگ می‌گفت: «اصلا تقابلی نبود. ما داشتیم صحبت می‌کردیم که جهان سوم...اوه... نیمکره جنوبی به تغییر... دسترسی...» در حالی که بایدن همینطور زیرلبی به صحبت ادامه می‌داد، ژان‌-پی‌یر اعلام کرد که این پایان کنفرانس خبری است.

رئیس‌جمهوری سالخورده آمریکا همچنین پیش از آنکه بگوید خواب‌آلوده است، به خبرنگاران حاضر گفت: «اما به شما می‌گویم که، شما را نمی‌دانم اما من می‌خواهم به تختخواب بروم.» بایدن اول تلاش داشت تا سوال دیگری را پاسخ دهد اما بعد برگشت و رفت.

311311