شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#انتخابات مجلس

شاه و کلاه پایداری‌ها برای کسب کرسی‌های مجلس/ ۱۰ درصد اصلاح‌طلبان هم نمی‌آیند

شاه و کلاه پایداری‌ها برای کسب کرسی‌های مجلس/ ۱۰ درصد اصلاح‌طلبان هم نمی‌آیند

نامه نیوز نوشت: تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: میزان آرای خاکستری در انتخابات مجلس امسال بر مجموع این دو سبد رأی غالب می شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی طاقت فرسا، این هیزم در حال حاضر خیس است و قابل سوختن و اشتعال نیست.

غلامعلی رجایی درباره آرایش سیاسی انتخابات اسفندماه گفت:در انتخابات مجلس بیشتر رقابت بین خود اصولگراها خواهد بود چون اکثریت قریب به اتفاق اصلاح طلبان رویه سکوت پیش گرفتند، به این معنا که نه انتخابات را تحریم و نه مردم را تشویق به مشارکت می کنند بنابراین جریان اصلاحات در رقابت اسفندماه حضور نخواهد داشت.

وی افزود: شاید تک چهره هایی از جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده باشند و چند حزب از این جریان همچون کارگزارن و ندا نیز به صحنه بیایند و سعی کنند خود را فعال نشان دهند اما مجموع اینها ۱۰ درصد جریان اصلاحات را نیز در بر نمی گیرند بنابراین از مشخصات انتخابات پیش رو آن است که اصولگراها با هم رقابت می کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: پایداری یک قطب از انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود و به غیر از زمان احمدی نژاد، تا امروز هیچ گاه پایداری را اینقدر فعال برای تصرف کرسی های مجلس نداشتیم اما قطب دیگر انتخابات هنوز آرایش مشخصی به خود نگرفته است.

وی افزود: آقای روحانی در سایه عمل می کند و آقای نوبخت در پیشانی کار انتخاباتی اعتدالی ها قرار دارد. جریان آقای لاریجانی نیز فعال است و هر دو مجموعه هدف شان تنگ کردن جا برای پایداری است. این دو جریان بیشتر روی شهرستان ها برنامه ریزی دارند چون احتمال می دهند در شهرهای بزرگ مثل تهران به دلیل کاهش مشارکت امکان توفیق نداشته باشند. هر چند چهره هایی از این جریانات برای تهران پیش ثبت نام را انجام دادند اما به احتمال زیاد بعد از اعلام تأییدصلاحیت ها تغییر حوزه انتخابیه خواهند داد و به شهرهای خودشان برمی گردند.

رجایی با اشاره به معادلات رقابت در تهران گفت: رقابت در تهران بین فهرست ها خواهد بود البته معلوم نیست مردم به ۳۰ نفر کامل رأی دهند اما به نظر می رسد آنها که تکلیفی رأی می دهند بیشتر سمت و سوی شان به طرف پایداری باشد.

وی درباره میزان تأثیرگذاری آرای خاکستری بر معادلات انتخابات بیان کرد: تنور انتخابات با آرای خاکستری گرم و شعله اش برافروخته می شود چون اگر سبد رأی اصولگراها و اصلاح طلبان را با هم جمع کنیم، میزان آرای خاکستری بر مجموع این دو سبد رأی غالب می شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی طاقت فرسا، این هیزم در حال حاضر خیس است و قابل سوختن و اشتعال نیست.

۲۷۲۱۷