شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر بهداشت#خطر#کمبود#شدید#نیرو#این#شغل#مهم!

خطر کمبود شدید نیرو در این شغل مهم!

مشاور وزیر بهداشت با اینکه ۲۲ هزار ماما در نظام پزشکی کشور مشغول به‌کار هستند، نسبت به خطر کمبود ۲۰هزار ماما هشدار داد.

خطر کمبود شدید نیرو در این شغل مهم!

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی درباره تعداد ماماهای مشغول به کار در نظام سلامت کشور، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۱ هزار ماما در بخش درمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و حدود ۲۲ هزار نیروی مامایی در بخش بهداشت ذیل برنامه پزشکی خانواده و نظام شبکه مشغول به کار هستند.

خسروی افزود: طبق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که به صراحت اعلام کرده به ازای هر دو مادر باردار، حداقل یک ماما وجود داشته باشد، ما برآورد کرده‌ایم و حدود ۱۲ هزار ماما در بخش درمان و حدود ۸۰۰۰ ماما نیز برای بخش بهداشتی نیاز داریم.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به اینکه مامایی جزء حِرَف سخت و در عین حال پر مسئولیت است، بیان کرد: علی‌رغم نظام پرداخت‌ها، مامایی مانند سایر کارشناس‌ها دیده شده است و این یکی از مشکلات است و باید در ابعاد کلان برطرف شود تا حقوق و مزایای آنها متناسب با کاری که انجام می‌دهند دیده شود.

وی با اشاره به اینکه اخیرا تعرفه خدمات مامایی در این زمینه مصوب شده است، اظهار کرد: البته این تعرفه مطابق با شرایط سخت کار مامایی نیست. کارانه زایمانی برای انجام زایمان توسط ماما را نیز بارها مطرح کرده‌ایم که یکی از مشکلات ماماها است و باید این معضل هم برطرف شود. در ماده ۵۰ بند ث قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به اصلاح تعرفه‌ها و کارانه در جهت افزایش زایمان طبیعی اشاره شده است و در این زمینه سازمان‌های بیمه‌گر هم باید همکاری کافی با ما داشته باشند.

وی درخصوص جذب دانشجویان مامایی نیز گفت: دانشگاه‌های دولتی سالانه حدود ۸۵۰ نفر دانشجوی مامایی پذیرش دارند و همین تعداد هم فارغ‌التحصیل می‌شوند. در دانشگاه آزاد هم لازم است میزان جذب تعدیل شود، اما سالانه حدود ۱۲۰۰ نفر دانشجو پذیرش می‌کنند.

منبع: ایسنا