شهر خبر

شوک یک کارشناس به تیم ملی ایران : شانسی مقابل عربستان و ژاپن نداریم

مسعود اقبالی می‌گوید میانگین سنی تیم ملی بالاست و برای این جام ملتها امیدی به قهرمانی با توجه به تیم‌های قدرتمند دیگر ندارد.

حرفهای بدبینانه مدرس آسیا درباره تیم ملی

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛

 این روزها دوره A مربیگری آسیا در هتل آکادمی برگزار می‌شود و مسعود اقبالی که سابقه کار کنار امیرقلعه‌نویی را دارد یکی از مدرسان این دوره است‌. با او در خصوص شرایط این کلاس‌ها و اوضاع تیم ملی صحبت کردیم.


این کلاس از ۴ روز پیش شروع شده و در سه پارت هشت روزه برگزار می‌شود. بچه‌هایی که شرکت کردند ۲۴نفر هستند که تعدادی از آنها بازیکنان ملی گذشته بودند و بیشترشان در لیگ برتر بازی کرده‌اند.


من سال ۸۴ با امیر قلعه نویی کار کردم. کار خوبی که ایشان کرده، تعدادی بازیکنان قدیمی ایرانی و دو مربی خارجی را اضافه کرده است. امروز از نزدیک تمرین تیم ملی را نگاه کردم و تمرینات خوبی انجام می‌دهند. تیم ملی ما از نظر میانگین سنی بالاست و باید در دراز مدت سن پایین بیاید.


تغییر نسل به تدریج باید انجام و تعدادی بازیکن مستعد جذب بشود. باشگاه‌های ما بچه‌های جوان را روی نیمکت می‌نشانند چون مدیران باشگاه تحمل باخت ندارند و مربیان از ترس اینکه تیم‌شان با بازیکنان جوان ببازد، کمتر از بازیکنان جوان استفاده می‌کنند. باید نسل فوتبال ما جوان بشود. الان بهترین تیم‌های دنیا سن بازیکنان را پایین آورده‌اند و الان بچه ۱۶ساله برای بارسلونا بازی می‌کنند.


اطراف تیم ملی در کادرفنی تعدادی بازیکن قدیمی که کلاس‌ها مربیگری را دیده‌اند حضور دارند و امیر قلعه‌نویی بیشتر مشاهده کننده است و به عنوان یرمربی کار را نظارت و کنترل می‌کند. چندتای آنها باتجربه هستند و می‌توانند به امیر کمک کنند. اگر همفکری داشته باشند، این تیم می‌تواند خوب باشد و کادر مربیگری به بچه‌ها کمک کند تا در جام ملتها موفق شوند و در جام جهانی تعدادی از بچه‌ها بازنشسته بشوند. وقت هم برای آن داریم. الان همه کشورها پوست انداخته‌اند. کاری که ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها می‌کنند و کار سختی برای رسیدن به آنها داریم.


باید بازی‌های تدارکاتی تیم ملی استمرار داشته باشد و با تیم‌های بزرگ بازی کنیم. این تیم‌ها زیاد قدرتمند نیستند و نمی‌توانند سنگ محکی برای بچه‌ها باشند. اگر راهی باز بشود تا با تیم‌های بزرگ بازی کنیم می‌تواند کمک کند.


در جام ملتها گروه سختی نداریم ولی در دور دوم تیم‌های قدرتمندی هستند و اگر با تیم اصلی شان بیایند ما شانسی نداریم. مگر با تیم‌های جوان‌شان بیایند و بتوانیم کاری انجام بدهیم. کار سختی داریم. انسجام تیمی مستلزم داشتن تاکتیکهای پیچیده است چه در دفاع چه حمله.

منبع: ورزش 3