شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر بهداشت#کمبود#هزار#نیرو#این#شغل#مهم

کمبود ۱۲ هزار نیرو در این شغل مهم

ایسنا: شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی درباره تعداد ماماهای مشغول به کار در نظام سلامت کشور، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۱ هزار ماما در بخش درمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و حدود ۲۲ هزار نیروی مامایی در بخش بهداشت ذیل برنامه پزشکی خانواده و نظام شبکه مشغول به کار هستند.

خسروی افزود: طبق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که به صراحت اعلام کرده به ازای هر دو مادر باردار، حداقل یک ماما وجود داشته باشد، ما برآورد کرده‌ایم و حدود ۱۲ هزار ماما در بخش درمان و حدود ۸۰۰۰ ماما نیز برای بخش بهداشتی نیاز داریم.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به اینکه مامایی جزء حِرَف سخت و در عین حال پر مسئولیت است، بیان کرد: علی‌رغم نظام پرداخت‌ها، مامایی مانند سایر کارشناس‌ها دیده شده است و این یکی از مشکلات است و باید در ابعاد کلان برطرف شود تا حقوق و مزایای آنها متناسب با کاری که انجام می‌دهند دیده شود.

وی با اشاره به اینکه اخیرا تعرفه خدمات مامایی در این زمینه مصوب شده است، اظهار کرد: البته این تعرفه مطابق با شرایط سخت کار مامایی نیست. کارانه زایمانی برای انجام زایمان توسط ماما را نیز بارها مطرح کرده‌ایم که یکی از مشکلات ماماها است و باید این معضل هم برطرف شود. در ماده ۵۰ بند ث قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به اصلاح تعرفه‌ها و کارانه در جهت افزایش زایمان طبیعی اشاره شده است و در این زمینه سازمان‌های بیمه‌گر هم باید همکاری کافی با ما داشته باشند.

وی درخصوص جذب دانشجویان مامایی نیز گفت: دانشگاه‌های دولتی سالانه حدود ۸۵۰ نفر دانشجوی مامایی پذیرش دارند و همین تعداد هم فارغ‌التحصیل می‌شوند. در دانشگاه آزاد هم لازم است میزان جذب تعدیل شود، اما سالانه حدود ۱۲۰۰ نفر دانشجو پذیرش می‌کنند.