شهر خبر

حواشی اجلاس گروه ۲۰؛ ادای احترام به گاندی تا زیارت معابد هندوها

حواشی اجلاس گروه ۲۰؛ ادای احترام به گاندی تا زیارت معابد هندوها

ایرنا نوشت: نشست گروه ۲۰ در دهلی نو امروز به پایان رسید، این اجلاس به ریاست دوره‌ای هند با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده»، برگزار شد.

گروه بیست به نام جی۲۰، یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. اتحادیه اروپا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا ۲۰ عضو گروه ۲۰ هستند که در بین ۲۰ اقتصاد برتر جهان قرار دارند.

نشست ۲۰۲۳ گروه ۲۰ در دو روز گذشته در دهلی نو برگزار شد و در حاشیه این اجلاس رویدادهای جالب توجهی به وقوع پیوست.

سران گروه ۲۰ در روز پایانی اجلاس امسال در محل یادبود مهاتما گاندی، به رهبر استقلال هند ادای احترام کردند.

مودی به سران کشورها شال هایی از پارچه مشهور خادی هدیه داد، پارچه ای که توسط گاندی در جریان جنبش استقلال هند علیه بریتانیا استفاده از آن به دلیل تولید هند بودن ترویج می شد.

سران کشورها در برابر تاج گل هایی که در اطراف بنای یادبود قرار داده شده بودند، ایستادند، وسط این یادبود شعله ای ابدی است و با حلقه های گل جعفری، نارنجی و زرد پوشیده شده بود. این یادبود جایگاهی است که گاندی از ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۸ که درگذشت در آن اقامت کرد.

صبح یکشنبه (امروز) ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و همسرش آکشاتا مورتی، در معبد آکشاردهام، یکی از برجسته ترین عبادتگاه های هندوها به نیایش پرداختند.

معبد آکشاردهام در دهلی نو یکی از بزرگترین معابد هندو به مساحت ۴۰ هکتار است.

سران کشورها، از فرصت دیدار با یکدیگر صرف نظر نکردند، دیدارهای «لی چیانگ» نخست وزیر چین با «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس و «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا، «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و... با توجه به اختلاف نظرهای غرب و شرق در موضوعات مختلف، یکی از مهم ترین رویدادهای دیپلماتیک این اجلاس بود.

مقامات دیگر کشورها نیز به صورت دو جانبه، دیدارهایی داشتند، نخست وزیر هند نیز با سران کشورهای گوناگون در محل اقامت خود دیدار کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و شی جین پینگ رییس جمهور چین، مانوئل لوپز اوبرادور رییس جمهور مکزیک، بزرگترین غایبان این نشست بودند که مقام دیگری را به جای خود به اجلاس فرستادند.

دلایل متفاوتی برای هر یک از بازگو شده است اما مهم ترین مساله بی میلی سران روسیه و چین برای دیدار مستقیم با سران کشورهای غربی به ویژه آمریکا به نظر می رسد.

فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن پس از جلسه نتیجه گیری اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو برای توضیح نتایج این جلسه، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند. این در حالی است که چین به ادعای خود درباره مضر بودن تخلیه پساب های آلوده به مواد رادیواکتیو فوکوشیما برای سلامت انسان و محیط زیست ادامه می دهد.

کیشیدا در این اجلاس سعی در قانع کردن سایر کشورها از امنیت رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما دارد و این کنفرانس مطبوعاتی در راستای این هدف خواهد بود.