شهر خبر

از حذف ممنوعیت خرید ملک در چین تا تقویت روابط ویتنام و آمریکا

از حذف ممنوعیت خرید ملک در چین تا تقویت روابط ویتنام و آمریکا

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ ( ۱۹ شهریور ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

آژانس مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد افغانستان سریعترین تولید‌کننده متامفتامین در جهان است. این کشور همچنین تولید‌کننده عمده تریاک و هروئین است، اگرچه طالبان پس از بازگشت به قدرت در آگوست ۲۰۲۱ ممنوعیت‌های شدیدی را نسبت به تولید و تجارت مواد مخدر اعلان کردند. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل که این گزارش را منتشر کرده است، گفت: متامفتامین بیشتر از مواد قانونی در دسترس است و از گیاه افدرا که در طبیعت رشد می‌کند، استخراج می‌شود.

 

ایالات متحده و ویتنام قصد دارند روابط خود را بهبود بخشند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا روز یکشنبه سفر خود را به ویتنام آغاز می‌کند. مقامات اعلام کردند که تمرکز مذاکرات دو کشور بر روی نیمه هادی‌ها و مواد معدنی حیاتی خواهد بود. ایالات متحده ماه‌هاست که برای ارتقاء آن تلاش می‌کند و هدفش ایمن‌سازی زنجیره‌های تامین جهانی از خطرات مرتبط با چین است.

The Washington Post 10 September

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

شرکت ADES Holding و سرمایه‌گذاران اصلی آن، از جمله صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، قصد دارند تا ۴.۶ میلیارد ریال (۱.۲ میلیارد دلار) را از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) جمع آوری کنند. این باعث می‌شود این شرکت به بزرگترین IPO در کشور برای امسال تبدیل شود. عرضه اولیه سهام (IPO) فرآیندی است که در آن یک شرکت خصوصی دارایی‌های رمزنگاری کسب‌ و کار خود را در انتشار جدید به عموم می‌فروشد. این فرآیند به یک شرکت ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا سرمایه خود را از سرمایه‌گذاران عمومی افزایش دهد.

 

حداقل سه شهر بزرگ چین در هفته گذشته، محدودیت‌های خرید خانه را حذف کردند زیرا غول آسیایی به‌تدریج سرکوب بخش املاک را در تلاش برای احیای اقتصاد خود لغو کرد. دالیان و شن یانگ، به عنوان دو شهر پرجمعیت، به طور جداگانه اعلام کردند که دیگر محدودیتی برای تعداد املاکی که ساکنان می‌توانند در بیشتر نقاط شهر بخرند، نخواهند داشت.

Financial times

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی نسخه امروزش به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

وزیر دارایی بلژیک، اعلام کرد که پنج نامزد برای پست ریاست بانک سرمایه‌گذاری بزرگ اروپایی که نخستین شغل از چندین شغل برتر اتحادیه اروپا است و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا تا ۱۲ ماه آینده بر سر آن چانه‌زنی خواهند کرد، معرفی شده‌اند. بانک سرمایه‌گذاری اروپا خود را به عنوان بزرگترین موسسه مالی چندجانبه در جهان از نظر دارایی توصیف می‌کند.

 

در جرین اجلاس سران گروه ۲۰ که روز شنبه در هند برگزار شد، یادداشت تفاهم بین اتحادیه اروپا و هفت کشور برای ایجاد یک کوریدور اقتصادی که اروپا را از طریق خطوط ریلی و کشتیرانی به خاورمیانه و هند متصل می‌کند، امضا شد. هدف پروژه راه آهن و دریایی چند ملیتی امضا شده بین هند، ایالات متحده، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتحادیه اروپا، اتصال هند به خاورمیانه و اروپا برای تامین منابع انرژی و افزایش تجارت است.

The New York Times 10 September