شهر خبر

نتانیاهو: این پروژه بر کل جهان تأثیر دارد/ از بایدن متشکرم

نتانیاهو: این پروژه بر کل جهان تأثیر دارد/ از بایدن متشکرم

ایسنا نوشت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد که پروژه متصل کردن اراضی اشغالی، عربستان و خاورمیانه به اروپا بر تمام جهان تأثیر می‌گذارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل در مرکز یک پروژه بین‌المللی بی‌سابقه است. این پروژه زیرساخت بین آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند. این ارتباط چشم انداز طولانی مدتی را محقق می‌کند که چهره خاورمیانه و اسرائیل را تغییر می‌دهد. این خبری است که ما را به سمت یک دوره جدید از تکامل و همکاری منطقه‌ای و جهانی بی‌سابقه سوق می‌دهد.

وی گفت: من از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دولت وی به دلیل تلاش بزرگی که ما را به این روز تاریخی خواند، تشکر می‌کنم. چند ماه پیش آمریکا درباره غنیمت شمردن این فرصت تاریخی با ما تماس گرفت و از آن زمان تماس‌های دیپلماتیک فعالی را برای تحقق این هدف برقرار کرد.

الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: من از پیشنهاد جو بایدن درباره پروژه متصل کردن هند از طریق خلیج فارس به دریای مدیترانه استقبال می‌کنم. ما برای تقویت ارتباط میان کشورهایی که توافق ابراهیم را امضا کرده‌اند و اسرائیل تلاش می‌کنیم. انتقال کالاها از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به اسرائیل و از آنجا به اروپا هزینه‌های حمل و نقل را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. این بخشی از چشم انداز صلح منطقه‌ای و آخرین ثمره توافق‌های ابراهیم است که چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهد و ثبات و شکوفایی را تقویت می‌کند.

شنبه جو بایدن و هم‌پیمانانش در نشست گروه ۲۰ از طرحی برای ایجاد خط راه آهن و گذرگاهی برای متصل کردن هند به خاورمیانه و اروپا خبر دادند.

این پروژه شامل هند، عربستان، امارات، اردن، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا است.

رهبران جهانی در این نشست که در دهلی نو برگزار شد از توافق برای ایجاد خط راه آهن و بنادر برای متصل کردن خاورمیانه و جنوب آسیا خبر دادند.

بایدن گفت: این طرح بزرگ واقعی است که می‌تواند بنادر را از طریق دو قاره به هم متصل کند و به ایجاد یک خاورمیانه باثبات‌تر و توسعه یافته‌تر کمک کند.

وی درخصوص این کریدور گفت که به تقویت تجارت و تأمین منابع انرژی کمک می‌کند.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این نشست گفت: این توافق به نفع کشورهایی در منطقه است که درآمدهای کمتر یا متوسطی دارند. این توافق به خاورمیانه اجازه می‌دهد نقش مهمی در تجارت جهانی داشته باشد.

وی گفت: اتحادیه اروپا، هند، عربستان، امارات، آمریکا و شرکای دیگر گروه ۲۰ این توافق را امضا می‌کنند. متصل کردن این مناطق مهم فرصت جدی است. این توافق به کاهش تنش در منطقه کمک می‌کند.

این اقدام در راستای تلاش‌های آمریکا برای یک توافق دیپلماتیک گسترده در خاورمیانه صورت می‌گیرد که منجر به عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو شود.

311311