شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

کاهش غیرمنتظره شاخص بورس با خروج ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

کاهش غیرمنتظره شاخص بورس با خروج ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

فارس نوشت:شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، بیش از ۲۱ هزار واحد افت کرد که این موضوع همراه با خروج سنگین پول حقیقی بوده است.

بازار سهام امروز از ابتدای معاملات با فشار فروش ملموسی مواجه بود و این فشار فروش مخصوصا در گروه‌های ریالی با قدرت بیشتری همراه بود.

شاخص کل بورس پس از ۱۰ روز قرمزپوش شد و حدود ۸۰ درصد نمادهای بورسی امروز در محدوده منفی معامله شدند. به عبارت دیگر، بورس تهران همانطور که انتظار می‌رفت، در شروع سومین هفته شهریورماه مسیری متعادل و منفی را سپری کرد و پس از دو هفته صعود متوالی، شاهد کاهش ارتفاع نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای بودیم.

امروز نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که در کنار افت ۲۱ هزار واحدی شاخص کل بورس، اتفاق غیرمنتظره ای در بورس رخ داده است.

برخی از کارشناسان دلیل کاهش امروز بازار را شناسایی سود پس از کسب بازدهی‌های کوتاه‌مدت می‌دانند و برخی نیز از واکنش بازار به مقاومت‌های تکنیکالی سخن می‌گویند.

شاخص کل بورس تهران در انتهای تیرماه و همچنین در انتهای مردادماه سال جاری دو بار به محدوده ۱ میلیون ۹۴۷ هزار واحدی رسید. این در حالی است که تکنیکالیست‌ها معتقدند که شاخص کل صرفاً از منظر تکنیکالی ۵ موج اصلاحی خود را تمام کرده است و باید به دنبال نشانه‌های برای برگشت شاخص باشیم که این تغییر مسیر، از نزولی به صعودی با یک روند فرسایشی شدید همراه شده است.

با توجه به برخورد شاخص به محدوده ۱ میلیون و ۹۴۷ هزار واحدی (در دو فاصله زمانی) نشان از وقوع یک الگوی کلاسیک در این محدوده است، الگوی که به نام دوقلوی کف شناخته می‌شود با بررسی اندیکاتور RSI در این محدوده نیز شاهد وقوع واگرایی در کف هستیم. همچنین تکمیل این الگو خود نشانه‌ای برای تأیید آن است.

از طرفی خط روند صعودی حمایت خوبی برای شاخص کل محسوب شد و واکنش خوب شاخص به این سطح حمایتی و همچنین برگشت قیمت به بالای میانگین ۵۵ روزه نشانه‌هایی از تغییر جهت شاخص کل برای روزهای آینده است. البته خیلی از تکنیکالیست‌ها معتقد هستند که روند صعودی چند روزی است که شروع شده است.

انتظاری که برای بازار وجود دارد این است که با توجه به خبر تغییر نرخ تسعیر ارز محصولات ارائه شده در بورس کالا بازار دو هفته پایانی تابستان ۱۴۰۲ را به خوبی پشت سر بگذارد و کمی جبران افت‌های اخیر باشد.

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: تصمیم اخیر دولت به همراه اصلاح نرخ خوراک به‌طور حتم تاثیر مثبت بر روند بازار سرمایه داشته است و زمینه‌ساز بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر سیاستی که باعث حرکت اقتصاد کشور به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری، افزایش شفافیت و نیز پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور شود، می‌تواند ضمن تاثیرگذاری بر بهبود روند بازار، کمکی در افزایش ورودی پول از بازارهای واسطه‌ای به بازار سرمایه باشد که این مساله می‌تواند به عنوان اتفاقی مهم برای اقتصاد کشور تلقی شود.

وی افزود: دولت برای بازگشت اعتماد به بورس، باید اقدامی انجام دهد تا از اقدامات خلق‌الساعه جلوگیری شود تا امکان پیش‌بینی آینده برای سرمایه‌گذار فراهم شود تا از این طریق سرمایه‌گذاران بتوانند با خیال آسوده‌ به بازارهای سرمایه‌گذاری ورود کنند.

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس ۲۱ هزار و ۳۳۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۶۳۸ واحد رسید. بدین ترتیب شاخص کل پس از ۱۰ روز معاملاتی ریزش کرد و بازدهی منفی ۹۹ صدم درصدی را برای سهامداران به همراه داد.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۹ هزار و ۶۰۲ واحد در رقم ۷۱۶ هزار و ۸۵۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۳۲ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افت ۲۹۶ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۴۸۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با کاهش ۲ هزار و ۶۸۹ واحدی به سطح ۱۲۷ هزار و ۸۲۸ واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۹۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز سه‌شنبه ۸ برابر، معادل ۷۰۰ درصد، بیشتر شده است.

امروز نماد وتجارت (بانک تجارت)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای سصفها (سیمان اصفهان)، پسهند (صنایع‌ لاستیکی‌ سهند) و وسپهر (سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات) اختصاص داشت.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۱ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶۰۸ میلیارد تومان بود که ۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز، ۱۵۳ نماد با رشد قیمت و ۶۳۷ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز شنبه، ۴۶ نماد صف خرید داشتند و ۱۳۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۰۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۸۴ درصدی به ۵۲۹ میلیارد تومان رسید.

ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات امروز به ۶۳۶.۷ میلیارد تومان و ارزش صف‌های خرید به ۱۰۳.۹ میلیارد تومان رسید.

۲۱۷