شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#پاریس

حرکت تازه و ضدآمریکایی بن سلمان/ ریاض همچنان از واشنگتن دور می‌شود

حرکت تازه و ضدآمریکایی بن سلمان/ ریاض همچنان از واشنگتن دور می‌شود

ایسنا نوشت: منابع مطلع از مذاکرات ریاض و پاریس به منظور دستیابی به توافقی برای تجهیز نیروی هوایی عربستان سعودی به جنگنده‌های «رافال» پرده برداشتند.

خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد که عربستان سعودی در حال مذاکره با فرانسه درباره امکان خرید جنگنده‌های «رافال» برای تجهیز نیروی هوایی خود به این جنگنده‌های فرانسوی است.

منابع تاس در این باره اعلام کردند که موضوع خرید جنگنده‌های رافال در دیدار وزیر دفاع عربستان با همتای فرانسوی وی در ریاض، مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از این منابع درباره جزئیات مذاکرات گفته است که عربستان سعودی در حال بررسی امکان خرید حداکثر ۲۰۰ فروند جنگنده رافال در چارچوب یک قرارداد احتمالی است که شرایط آن توسط سازنده تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: عربستان ممکن است بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ جنگنده رافال در دراز مدت خریداری کند که تقریباً معادل تعداد جنگنده‌های F-۱۵ و یوروفایتر تایفون در اختیار ارتش این کشور است.

یک منبع دیگر در این باره به تاس گفت: عربستان سعودی در سال ۲۰۰۶ در حال بررسی خرید جنگنده‌های رافال بود؛ اما در آن زمان F-۱۵ را انتخاب کرد و اکنون به دنبال تنوع بخشیدن به منابع تامین تسلیحات خود است.

وی افزود: مقامات ریاض برای خروج از وابستگی به یک کشور در زمینه تامین تسلیحات نظامی عربستان، به تدریج در حال تجدید نظر در موضع خود درباره صادرکنندگان اسلحه به کشورشان هستند.

این منبع در ادامه یکی از دلایل علاقه عربستان سعودی به جنگنده‌های رافال را تنش در روابط ریاض و واشنگتن ارزیابی کرد و افزود: این امر نشان دهنده تمایل ریاض برای محدود کردن حضور آمریکا در خاورمیانه است.

این دو منبع در ادامه تأیید کردند که در مذاکرات میان وزرای دفاع عربستان و فرانسه به احتمال پیوستن ریاض به فعالیت‌های طراحی جنگنده‌های نسل ششم اروپا (FCAS/SCAF) پرداخته شده است.

طبق گفته این منابع، عربستان سعودی می‌تواند به اندازه‌ای پروژه مذکور را تأمین مالی کند که امکان تسریع ملموس در اجرای آن را فراهم کند. بنابراین، عربستان سعودی روی اطمینان از دستیابی به جدیدترین جنگنده‌ها در آینده حساب باز کرده است تا از خرید  F-۳۵ آمریکا بی‌نیاز شود.

منابع تاس همچنین اعلام کردند که موضوعات مربوط به خرید جنگنده‌های رافال و مشارکت عربستان سعودی در توسعه پروژه جنگنده‌های نسل ششم اروپا در دیدار وزیر دفاع فرانسه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۳۱۱۳۱۱