شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#ارتش

آمریکا به احتمال زیاد به اوکراین موشک دوربرد می‌دهد

آمریکا به احتمال زیاد به اوکراین موشک دوربرد می‌دهد

ایسنا نوشت: شبکه آمریکایی ای.بی.سی نیوز گزارش داد مقام‌های آمریکایی به احتمال زیاد سامانه‌ موشک دوربرد تاکتیکی ارتش آمریکا مشهور به ATACMS را در قالب بسته کمک‌های امنیتی بعدی خود برای اوکراین خواهند فرستاد.

منابع آگاه به شبکه ای.بی.سی نیوز گفتند: این موشک‌ها در راه (اوکراین) هستند."

به گزارش این شبکه خبری، یک مقام آگاه دیگر نیز گفت، سامانه‌های موشک‌های دوربرد ATACMS "روی میز هستند" اما چند ماه ممکن است طول بکشد تا این موشک‌ها به اوکراین برسند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مشغول لابی کردن با دولت آمریکا برای دریافت این موشک‌های دوربرد است که می‌توانند تا برد ۱۹۰ مایل را طی کنند.

هر چند که فرانسه و بریتانیا سامانه‌های موشک‌های دوربرد خود شامل موشک‌های انگلیسی "سایه طوفان" را در اختیار اوکراین گذاشته‌اند، آمریکا تاکنون از ارسال موشک‌های دوربرد ATACMS که کی‌یف درخواستش را داشت، امتناع کرده بود.

موشک‌های انگلیسی "سایه طوفان" بردی کمتر از موشک‌های دوربرد آمریکایی ATACMS دارند.

دو مقام آگاه که با شبکه ای.بی.سی نیوز صحبت داشتند همچنین ادعا کردند، آمریکا اخیرا فهمیده ذخایر موشکهای دوربرد ATACMS در زرادخانه‌اش بیشتر از آن چیزی است که قبلا فکر می‌کرد!

به نوشته این شبکه آمریکایی، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تا پیش از این به دلیل نگرانی درباره میزان ذخایر این تسلیحات درخواست زلنسکی برای ارسال آنها به اوکراین را رد کرده بود. همچنین یک دلیل دیگر دولت آمریکا برای خودداری از ارسال این موشک‌ها برای اوکراین هم نگرانی درباره تشدید غیر ضروری درگیری‌ها با روسیه بوده است.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در پاسخ به این نگرانی واشنگتن مدعی شد، اوکراین قول می‌دهد موشکهای دوربرد خود از جمله سامانه ATACMS را تنها در داخل مرزهای خود به کار بگیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سه روز پیش در جریان سفرش به کی‌یف به اعلام یک بسته جدید یک میلیارد دلاری کمک‌های نظامی واشنگتن برای اوکراین پرداخت.

ای.بی.سی نیوز نوشت، مقام‌هایی که با شبکه ای.بی.سی نیوز صحبت کردند گفتند به جزئیات کمک‌های امنیتی جدید آمریکا برای اوکراین دسترسی داشته‌اند اما تصمیم نهایی درباره سامانه‌های ATACMS تا زمانی که اعلامیه‌ای علنی منتشر نشود، ممکن است تغییر کند.

311311