شهر خبر

قدرت نمایی پدافند هوایی ارتش برای آمریکا و اسرائیل /افزایش برد سامانه‌های درگیری به بیش از ۳۰۰ کیلومتر

قدرت نمایی پدافند هوایی ارتش برای آمریکا و اسرائیل /افزایش برد سامانه‌های درگیری به بیش از ۳۰۰ کیلومتر

ایرنا نوشت: امیر صباحی‌فرد ،فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت : برنامه ما این است که همیشه جلوتر از تهدیدات باشیم، اگر نتوانیم خودمان را با شرایط تهدیدات وفق بدهیم، قطعا موفق نخواهیم بود.

به مناسبت روز نیروی پدافند هوایی امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد گفت وگویی با ایرنا داشته است که بخش هایی از آن را می خوانید؛

*پدافند هوایی در قبل از انقلاب، ماموریتش با چیزی که الان هست و با ماموریتی که در جنگ تحمیلی داشت بسیار متفاوت بود. پدافند هوایی در قبل از انقلاب مختص بود به دفاع آن هم به صورت ظاهری که در حد دفاع از برخی سایت‌ها و رمپ‌های پروازی و ... بود. وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد، دیدیم که هیچ عملیات زمینی، هوایی نمی‌شود انجام داد مگر با حضور پدافند هوایی، یعنی همه عملیات‌هایی که در ۸ سال دفاع مقدس در زمین و هوا انجام شده است زیر چتر پدافند هوایی بود.

*در جزیره خارک که شاهراه حیاتی صادرات نفت ما بود، به تعداد روزهای جنگ به این جزیره حمله شد اما با همان تجهیزات اندک نگذاشتیم صادرات نفت قطع شود و به اقتصاد کشور آسیبی وارد شود. در آن شرایط بحرانی پدافند هوایی اجازه نداد در بدترین شرایط که دائم مورد حمله قرار داشتیم، فرودگاه‌های کشور بسته شود.

*بیش از ۶۰۰ فروند از هواپیماهای دشمن را در طول ۸ سال دفاع مقدس سرنگون کردیم، این در حالی بود که دشمن بعثی جنگ را با ۳۰۰ فروند هواپیما آغاز کرد و با وجود آنکه ۶۰۰ فروند هواپیمای او را در خلال جنگ سرنگون کردیم، اما به دلیل پشتیبانی‌هایی که می‌شد در پایان جنگ ۹۰۰ فروند هواپیما داشت.

این تحول را مدیون تدبیر فرمانده معظم کل قوا هستیم، ایشان در ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ دستور تشکیل قرارگاه پدافند هوایی را صادر کردند و سپس نیروی پدافند هوایی ارتش که امروز نیروی پدافند هوایی یک نیروی مستقل از نیروهای چهارگانه ارتش است. در این سالها، ما به دستاوردهای بسیار زیادی رسیده ایم، جنگ های امروزی در دنیا به همه دیکته کرد که پدافند هوایی حرف اول را می‌زند. حضرت آقا هم دائما درباره اولویت اول پدافند هوایی در نیروهای مسلح تاکید کردند. دلیل اصلی این جهش با سرعت بسیار زیاد، تدبیر اولیه فرمانده معظم کل قوا است. امروز کلمه «می‌توانیم» را پشت سر گذاشته ایم و توانسته‌ایم سامانه ها و تجهیزاتی را داشته باشیم که دنیا انگشت به دهان مانده است.

برد سامانه‌های درگیری به بیش از ۳۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت

*برنامه ما این است که همیشه جلوتر از تهدیدات باشیم، اگر نتوانیم خودمان را با شرایط تهدیدات وفق بدهیم، قطعا موفق نخواهیم بود. الان ما همه تجهیزاتی که داریم تجهیزات بومی است، ما به صورت دائم کار علمی و کار دانشی سنگین شبانه‌روزی می کنیم تا از تهدیدات عقب نمانیم. به همین دلیل است که الان نسبت به تهدیدات جلو هستیم، چون با صراحت این را اعلام میکنم که تجهیزات ما پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا است و در لبه فناوری تجهیزات پدافندی دنیا قرار دارد.

*الان در بحث سامانه درگیری به برد بالای ۳۰۰ کیلومتر رسیده‌ایم، چه کسی این را ساخت؟ دانش داخلی و علم داخلی ما را به این نقطه رساند و الان هم متوقف نشده‌ایم و برد را افزایش خواهیم داد. در حال حاضر ۲-۳ کشور در دنیا نیستند که این توان را داشته باشند، و برنامه ما این است که در دنیا نخست باشیم.

قدرت درگیری با اهدافی با هر سطح مقطع راداری را داریم

*این را اغراق نمی‌کنم، یک واقعیت محض است، همه تجهیزاتی که داریم امروز استفاده می کنیم ایرانی و بومی است و کار مشترک بین وزارت دفاع، نیروی پدافند هوایی و دانشگاه‌ها است. تدبیر حضرت آقا این است که باید از دانشگاه‌ها استفاده شود.

*ما سالیان سال است که در رزمایش‌هایی که برگزار می‌کنیم از تجهیزات ساخت خودمان استفاده می‌کنیم و هیچ گلوگاهی نداشتند و هیچ وابستگی هم به هیچ کشوری نداریم. الان نه فقط در بحث رزمایش‌ها، شما اگر بازدید میدانی از سراسر کشور داشته باشید، همه سامانه‌هایی که مستقر هستند همه بومی هستند. ما الان هیچ مشکل و مانعی در دیدن هیچ پرنده‌ای نداریم، از هر نوعی و از هر نسلی؛ قدرت رویارویی و درگیری با هر پرنده‌ای در هر ارتفاعی با هر سقف پروازی و با هر سطح مقطع راداری را داریم.

27220