شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#روسیه#اوکراین

لاوروف: اوکراین به دنبال منفجر کردن خطوط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه است

لاوروف: اوکراین به دنبال منفجر کردن خطوط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه است

ایرنا نوشت: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که اوکراین به دنبال منفجر کردن خطوط لوله انتقال گاز به ترکیه است.

به نقل از راشا تودی، وزیر خارجه روسیه جمعه در جریان سفر به بنگلادش، افزود: خطوط لوله «ترک‌استریم» و «بلواستریم» که گاز طبیعی روسیه را به ترکیه و بخش‌هایی از اروپا می‌رسانند، از سوی کی‌یف در معرض تهدید قرار دارند.

لاوروف با اشاره به اینکه مسکو دلایلی برای این باور دارد که ممکن است اوکراین در حال برنامه‌ریزی برای حمله به زیرساخت‌های صادرات گاز روسیه در بستر دریا باشد، تاکید کرد: حامیان کی‌یف چشم خود را بر تلاش‌های اوکراین برای حمله به زیرساخت‌های انرژی دریای سیاه روسیه بسته‌اند.

وی با یادآوری اینکه نیروهای کی‌یف سعی کردند به کشتی‌های نظامی روسیه که در آب‌های منطقه‌ای که خطوط لوله ترک‌استریم و بلواستریم انتقال گاز این کشور به ترکیه قرار دارد گشت‌زنی می‌کنند حمله کنند، افزود: روسیه گشت‌زنی‌هایی را در این مناطق از دریای سیاه آغاز کرده است زیرا اطلاعاتی وجود دارد که تلاش‌هایی برای انجام عملیات خرابکارانه وجود دارد تا همانطور که نورد استریم منفجر شد، خطوط لوله ترک‌استریم و بلواستریم را هم منفجر کنند.

لاوروف با اشاره به اینکه اکنون همه خواستار بازگشت روسیه به توافق غلات دریای سیاه هستند، گفت: ما با نفس این قرارداد مشکلی نداریم اما موضوع این است که کی‌یف با سوءاستفاده از کریدورهای بشردوستانه ایجاد شده توسط این قرارداد، با شناورهای نظامی سطحی و زیردریایی خود نه تنها به کشتی‌های نظامی ما بلکه حتی به کشتی‌های غیرنظامی ما حمله می‌کرد.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه این قبیل حملات اوکراین توسط حامیان کی‌یف و نهادهای مختلف بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ‌کس هیچ تحقیق واقعی در مورد انجام این قبیل اقدامات از سوی اوکراین انجام نمی‌دهد و مقامات مربوطه فقط ادعا می‌کنند که سازمان‌های ملی آنها با این قبیل اقدامات کی‌یف برخورد می‌کنند اما هیچ اطلاعاتی در خصوص نحوه این برخورد ارائه نمی‌شود.

به نوشته راشا تودی، در همین ارتباط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز پیشتر گفته بود: کشتی‌های روسی که از خطوط لوله دریای سیاه محافظت می‌کنند، به صورت مداوم مورد حمله قرار می‌گیرند و این حملات از بنادر اوکراین هدایت می‌شوند.

وی از این حملات و همچنین استفاده کی‌یف از کریدورهای بشردوستانه دریای سیاه برای اهداف نظامی به عنوان یکی از دلایلی که روسیه مشارکت خود در توافق غلات را به حالت تعلیق درآورد، نام برد.

در همین راستا، وزارت دفاع روسیه نیز در ماه مه گزارش داد که حمله اوکراین به یک کشتی که از زیرساخت‌های زیردریایی محافظت می‌کند را دفع کرده است.

310310