شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##هفته#خوب#بورسی#راه#است/لیدری#این#صنعت#تالار#شیشه

هفته خوب بورسی در راه است/لیدری این ۵ صنعت در تالار شیشه ای

هفته خوب بورسی در راه است/لیدری این ۵ صنعت در تالار شیشه ای

کارشناس بازار سرمایه گفت: چنانچه اخباری مثبت درباره مسائل بودجه سال آینده کشور وجود داشته باشد، می تواند اثر مثبتی بر بازار بگذارد و با توجه به ارزندگی بورس به تقویت آن کمک کند.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بین کرد: مهم‌ترین خبری که در هفته منتعی به ۱۴ شهریور منتشر شد تغییر نرخ تسعیر ارز از ۲۷۵۰۰ تومان به محدوده ۳۸۰۰۰ تومان بود نرخی که بر بی ثباتی آن ادعا وجود دارد و با سایر شاخصه های اقتصادی دیگر کشور به فراخور زمان و اخبار تغییر کند. این موضوع بر صنایع مختلف اثرات متفاوتی دارد اما به واسطه تاثیر مثبتی که بر صنعت پالایشگاهی داشت فضای مثبت تری را در نمادهای این گروه و صندوق پالایش که متاثر از نمادهای منتخب این گروه هستند را تجربه کردیم. این موضوع و تغییر رویکرد احتمال اینکه این اصلاح نرخ برای نرخ مبنای ارز تسعیر صنعت بانکداری هم اعمال شود را بالا برد. بی شک از آنجای که این موضوع اثر مثبتی بر سودآوری بانک‌های با ذخایر ارزی بالا دارد پس اقبال به صنعت بانکی هم افزایش پیدا کرد؛ البته خبر واگذاری های که در صنعت بانکداری (بانک تجارت آگهی زمینی را منتشر کرد) نمایانگر ارزش‌های پنهان بانک‌ها و نشان‌دهنده آن بود که یکی از دارایی‌های بانک صرفا ارزشی معادل با یک سوم ارزش بازار کل بانک دارد. 

وی ادامه داد: این موضوع تا حدی توجه ها را به ارزندگی بانک‌ها به خصوص از منظر ارزش دارایی ها جذب کرد و برخی از نمادها در این گروه با تاثیرات مثبت مواجه شدند. به دنبال این موضوع بی شک صندوق دارا یکم که متاثر از نمادهای تجارت، ملت، صادرات و عمدتا شرکت بیمه اتکای است هم در روزهای پایانی معاملات مورد اقبال قرار گرفت. همچنین به واسطه فاصله زیادی که تا NAV دارد بر خلاف وعده های که داد شده بود (ارزش بازار این صندوق با ارزش واقعی آن کمی نزدیک تر شود) شاهد اقبال در این نمادهای هم بودیم. 

این فعال بازار سهام تشریح کرد: به طور کلی بر این باور هستم که اتفاق خوبی که در هفته های گذشته یا شاید هم در زورهای پایانی معاملات مشاهده شد. در صورت نزول سهام و در درصدهای منفی شاهد تقاضای پر حجمی برای گروه زیادی از نمادها بودیم که این انتظار و تصور را ایجاد می‌کند که هر زمانی روند بازار منفی باشد تقاضای پرحجمی را شاهد هستیم. این دست اتفاقات می‌تواند مانع تکرار شدن کف‌های قبلی سهام در نیمه یا دهه اول شهریور شود. به طوری که اکثر سهام از ابتدای شهریور توانستند از کف‌های خود فاصله بگیرند و همچنین به مرور طی دو هفته ابتدایی تقویت و رشد عمدتا بیش از ۱۰ درصدی را در گروه های زیادی از سهام تجربه کردیم. معتقدم که مهمترین اتفاق آینده هم اخبار و اتفاقاتی که اقتصادی و اجتماعی داخل و خارج از کشور است که از بیرون بازار به آن تحمیل می‌شود. در هر صورت بحث بازارهای جهانی، نوسانات قیمت نفت تعاملات کشور با شرکای بین‌المللی، فروش نفت، کسری بودجه و توافقاتی که با دیگر کشورها صورت می‌گیرد از موضوعاتی هستند که بر درآمدهای کشور تاثیرگذار هستند.

اثر وضعیت بودجه سال آینده بر بورس

رضاپور افزود: البته که بسیاری از موضوعات اشاره شده بر تحلیلگران پوشیده و پنهان است اما بی شک وضعیت بودجه سال آینده را متاثر می‌سازند. چنانچه اخباری مثبت درباره مسائل بودجه سال آینده کشور وجود داشته باشد، نگرانی سرمایه‌گذاران از قبل پاسخ مثبتی دریافت کند و انتظارات پیرامون مذاکرات بودجه جامه عمل بپوشد حتما می‌تواند اثرات مثبت خود را زودتر به بازار (به عنوان فاکتور ایجاد کنند یا کاهنده ریسک) برساند و با توجه به ارزندگی بورس به تقویت آن کمک کند. از سوی دیگر هرچقدر وضعیت مدیریت فضای روانی و اجتماعی کشور رو به ثبات باشد، انتظارات مردم تا حد زیادی پاسخ داده شود و جریانات هم در به حداقل رساندن نارضایتی عمومی حرکت کند. این مباحث هم به عنوان عوامل کاهنده ریسک، بازار سرمایه (بازاری که استعداد خوبی دارد، باید در مسیر واقعی شدن قیمت‌گذاری و ایجاد فضای رقابت حرکت کرد تا فضای کسب و کار بهبود یابد و شرکت‌ها با عملکرد خوب برجسته شوند.) را با اثرات مثبت تری مواجه کند.

۵ صنعتی که باید دنبال کنید

وی در پایان صنایع پیشتاز را اینطور برشمرد: صنعت پالایشی با رشد کوتاه مدت خوبی همراه بود، احتمال دارد با خبرهای آینده همچنان بتوانند روند خود را حفظ کنند. خبرهای دیگری درباره صنعت پتروشیمی، بانکی و فلزی همچنین خودورسازان ممکن است به به بازار سهام مخابره شود. باید گفت که تمام صنایع معرفی شده به فراخور زمان مخابره و انتشار خبر برسد، به واسطه اینکه سودآوری خوبی خواهند داشت، لیدرهای مقطعی بازار شوند و مورد توجه قرار بگیرند. بحث ارزندگی از نظر دارایی تقریبا در گروه های زیادی از صنایع وجود دارد اما به دلیل اینکه برای سودآوری برخی از شرکت‌ها وجود داشت بازار ممکن است با صنایعی که این ریسک‌ها و احتمالات را به همراه دارند کمی محافظه کارانه تر برخورد کند. البته هر چقدر خبرهای مثبت درمورد هر صنعت به گوش برسد تا بازار را از آینده سودآوری شرکت مطمئن کند بی شک محرک خوبی برای رشد صنعت می‌شود. البته که انتظار می‌روند اثرات این دست اخبار در یک سال و نیم و حتی یک سال آینده نمود پیدا کند حتی این امیدواری برای صنایع پیشروتر و کلیت بازار سرمایه هم وجود دارد.