شهر خبر

تحصیلات بالاتر به اشتغال زنان کمک می‌کند؟

فردای اقتصاد: به دلایل مختلف، تحصیلات اثر مهمی روی مشارکت اقتصادی زنان ایرانی دارد. به طوری که مشارکت اقتصادی زنانی که مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکترا دارند، بالای پنجاه درصد است و شکاف بسیار کمتری با مردان دارد. نمودار بالا این موضوع را به تصویر کشیده است. هم‌زمان با تمایل بالاتر زنان به مشارکت در بازار کار در تحصیلات بالاتر، اقتصاد ایران تقاضای کمتری برای نیروی کار تحصیل‌کرده دارد. در حال حاضر، بیش از هفتاد درصد شاغلان در ایران تحصیلات دیپلم یا پایین‌تر دارند.

همان‌طور که فردای اقتصاد قبلاً بررسی کرده، ساختار تولید ایران به شدت سرمایه‌بر است و در نتیجه به طور کلی تقاضای آن برای نیروی انسانی زیاد نیست. هم‌زمان اقتصاد ایران تقاضای زیادی برای سرمایه انسانی و به نوعی، تحصیلات و مهارت بالا ندارد. در نتیجه ساختار اقتصاد ایران هم باعث شده مشارکت اقتصادی زنان، یعنی نسبتی از زنان در سن کار که شاغل یا در جست‌وجوی کار هستند، کاهش یابد.

بنا بر نمودار زیر، نرخ بیکاری زنان بالاتر از مردان است و نرخ بیکاری برای تحصیلات بالاتر معمولاً بیشتر است. این نرخ نشان می‌دهد در میان جمعیت کمتری از زنان که در بازار کار مشارکت می‌کنند، باز هم نسبت بیشتری از یافتن شغل ناکام می‌مانند. این وضعیت منجر به اثر ناامیدی می‌شود و به تدریج تمایل افراد برای مشارکت اقتصادی کاهش می‌یابد.

تحصیلات بالاتر به اشتغال زنان کمک می‌کند؟

برای مشاهده تحلیل کامل از عوامل اقتصادی مشارکت پایین زنان در بازار کار ایران ببینید: دلایل اقتصادی حذف زنان از بازار کار