شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#قبال

گوترش: نظام مالی جهانی در حال متلاشی شدن است

گوترش: نظام مالی جهانی در حال متلاشی شدن است

ایرنا نوشت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به راهبردهای متفاوت در قبال چالش‌های جهانی هشدار داد که نظامی مالی جهانی در حال متلاشی شدن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گوترش امروز پنجشنبه در نشستی با بلوک آسه آن در جنوب شرقی آسیا، چین، ایالات متحده و سایر کشورها در اندونزی گفت که جهان در خطر از هم گسیختگی بزرگ سیستم‌های اقتصادی و مالی خود است.

گوترش در یک سخنرانی که به تنش های ژئوپلیتیکی، توسعه مالی چندجانبه و تغییرات آب و هوایی اشاره داشت، از رهبران جهان خواست راه حل های مسالمت‌آمیز و فراگیر برای چالش های پیش روی جهان بیابند.

وی گفت که با وجود استراتژی‌های متفاوت در زمینه فناوری و هوش مصنوعی و چارچوب‌های امنیتی متضاد، خطر واقعی متلاشی شدن و از هم گسیختگی بزرگ در سیستم های اقتصادی و مالی جهان وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار سازوکاری برای ارائه تسهیلات به اقتصادهای در حال توسعه گرفتار در بدهی شد که شامل بازپرداخت طولانی‌تر و نرخ های بهره پایین‌تر شود.

وی همچنین از انتقال مجدد ۱۰۰ میلیارد دلار از «حق برداشت ویژه» صندوق بین‌المللی پول به بانک‌های توسعه چندجانبه بمنظور افزایش نقدینگی و حمایت از نیازهای اقتصادهای در حال توسعه حمایت کرد.

کشورهای ثروتمند در سال ۲۰۲۱ توافق کردند که وجوه استفاده نشده یعنی ارز ذخیره بین المللی را مجددا به کشورهای فقیر انتقال دهند.

در نشست پاریس در ژوئن سال جاری، رهبران جهان از فشار به بانک‌های توسعه چندجانبه مانند بانک جهانی برای افزایش وام‌دهی حمایت کردند.

311311