شهر خبر

از تهدید چین علیه اقتصاد امریکا تا کاهش تولیدات صنعتی در آلمان

از تهدید چین علیه اقتصاد امریکا تا کاهش تولیدات صنعتی در آلمان

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۲۳ ( ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ ) در بخش اقتصادی نسخه امروز به گزارش اخبار زیر پرداخت:

سفارشات صنعتی کارخانه آلمان در ماه ژوئیه کاهش شدیدی را تجربه کرد و بزرگترین کاهش در ۳۹ ماه گذشته را رقم زد. گزارش شده است که علت این موضوع به دلیل دریافت یک سفارش بزرگ برای تولید قطعات فضاپیما از سوی این کارخانه است. اداره آمار فدرال اعلام کرد که سفارشات جدید در بخش تولید آلمان در ماه جولای ۱۱.۷ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون بوده است.

روز چهارشنبه، آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، راه‌اندازی استراتژی اقتصادی آسیای جنوب شرقی تا سال ۲۰۴۰ را اعلام کرد. هدف این استراتژی تقویت روابط اقتصادی استرالیا با منطقه جنوب شرقی آسیا است. آلبانیز این استراتژی را در جاکارتا پایتخت اندونزی، جایی که رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) برای نشست گرد هم آمدند، رونمایی کرد.

The Wall Street Journal 7 September

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی موارد زیر را گزارش کرد:

روز گذشته نرخ نفت اندکی کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار اطلاعات در مورد تقاضای ایالات متحده بودند. قدرت دلار امریکا، معامله گران با سایر ارزها را مردد کرد و نگرانی در مورد روند اقتصادی جهان را افزایش داد. حتی اگر عربستان سعودی و روسیه کاهش عرضه نفت را تمدید کنند، عدم قطعیت در نرخ نفت همچنان ادامه دارد.

 ایالات متحده تا کنون توانسته است از رکورد اقتصادی جلوگیری کند که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد با این حال رکود اقتصادی در چین به طور بالقوه می‌تواند این موضوع را تغییر دهد. داده‌های جدید منتشر شده نشان داد فعالیت بخش خدمات در چین در ماه آگوست به پایین‌ترین حد در ۸ ماه گذشته رسیده است. به گفته اقتصاددانان این کندی در دومین اقتصاد بزرگ جهان ممکن است چالشی برای اقتصاد قدرتمند ایالات متحده امریکا باشد.

The New York Times 7 September

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس، و بسیاری از همتایانش در وال استریت، احتمال رکود اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ را در نظر گرفتند. این اقتصاددان فکر می‌کند که ماه‌ها با افزایش قابل توجه نرخ بهره، تنها ۱۵ درصد احتمال رکود در ایالات متحده در سال آینده وجود دارد. این در مقایسه با احتمال ۳۵ درصدی آنها که در ماه ژانویه پیش‌بینی کرده بودند، کمتر است.

وزیر حمل‌ونقل ایالات متحده، اعلام کرد که این وزارتخانه در حال پیشرفت قابل توجهی در زمینه کنترل اختلالات در سفرهای هوایی و ایمن نگه داشتن امریکایی‌ها در زمان پرواز است. وی در کنفرانس فناوری و ارتباطات در روز چهارشنبه گفت: چیزی که درحال‌حاضر جلوی پیشرفت ما را می‌گیرد، تعطیلی دولت است. پیشرفت هایی که در زمینه ایجاد کنترل ترافیک هوایی، کارکنان و آمادگی در آموزش داشته ایم، با تعطیلی دولت در مسیر خود متوقف خواهد شد.

The Washington Post 7 September