شهر خبر

وعده وزیر دفاع جدید کی‌یف برای بازپس‌گیری «هر سانتی‌متر» خاک اوکراین از تصرف روسیه

وعده وزیر دفاع جدید کی‌یف برای بازپس‌گیری «هر سانتی‌متر» خاک اوکراین از تصرف روسیه

ایسنا نوشت: «رستم اومروف» در اولین اظهارات خود به‌عنوان وزیر دفاع اوکراین وعده داد خاک این کشور را ار تصرف روس‌ها خارج می‌کند.

اومروف که پس از برکناری «اولکسی رزنیکوف» سکان وزارت دفاع اوکراین را بر عهده گرفته است، در اولین اظهارات خود به‌عنوان وزیر دفاع در پارلمان این کشور، وعده داد تمام خاک اوکراین را از تصرف نیروهای مسلح روسیه خارج می‌کند و اسرا را به خانه باز می‌گرداند.

همزمان با شکست ضدحملات اوکراین با وجود تسلیحات غربی و خبرها درباره فساد مالی در وزارت دفاع این کشور، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین شامگاه یکشنبه با اشاره به «نیاز برای رویکردهای جدید» برکناری رزنیکوف و وزارت اومروف را اعلام کرد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از مفقود شدن برخی از تسلیحات خریداری شده از غرب و فروش برخی از سلاح‌ها در بازار سیاه منتشر شده بود. همچنین مشخص شد که سران ارتش برای کسانی که می‌خواستند از خدمت دوری کنند یا ارتش را ترک کنند، رشوه می‌گرفتند.

به گزارش شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، اومروف امروز (چهارشنبه) و در جلسه تایید وزارت خود در پارلمان اوکراین گفت که «تا زمان آزادسازی هر سانتی‌متر و تک‌تک مردم اوکراین، هر کار ممکن و غیرممکن را برای پیروزی به کار خواهد گرفت».

او همچنین گفت: «ما مطمئنا همه آن‌هایی که به صورت موقت در اسارت هستند را بازمی‌گردانیم. همه آن‌ها از جمله کودکان، زندانیان، اسرای جنگی، اسرای سیاسی و شهروندان».

اومروف به‌عنوان یک عضو پیشرو جامعه «تاتار کریمه» شناخته می‌شود و نقش کلیدی در مذاکرات با روسیه ایفا کرده است.

طبق اطلاعاتی که وبگاه «آیدینلیک» ترکیه به دست آورده است، اومروف به‌عنوان سخنگو و مجری طرح‌های آمریکا در منطقه شناخته شده است. در مطبوعات روسیه از رستم اومروف به عنوان «جاسوس آمریکایی» نیز یاد می‌شود.

اومروف سابقه نظامی ندارد و گفته می‌شود یک تاجرِ در ارتباط دائمی با مقامات ارشد دفاعی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپاست.

31030