شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشانه

اگر ادرارتان به این رنگ درآمد سریع به پزشک مراجعه کنید

اگر ادرارتان به این رنگ درآمد سریع به پزشک مراجعه کنید

صدآنلاین نوشت: با تغییر رنگ ادرار فرد نیازمند انجام آزمایش ادرار است، شایان ذکر است: تغییر در رنگ ادرار لزوما نشانه بیماری نیست، اما اگر فردی مشاهده کند که رنگ ادرار وی قرمز یا قهوه‌ای شده است باید حتما برای انجام بررسی‌های لازم و آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کند.

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما ۲ شهریور ماه سید مجید موسوی موحد، فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تغییر رنگ ادرار به گفتگو پرداخت.

موسوی موحد گفت: آزمایش ادرار جزو آزمایش‌های معمول برسی سلامتی(چک آپ) است که اطلاعات زیادی در خصوص سلامت کلیوی فرد به ما میدهد.

موحد گفت: ادرار مشخصات فیزیکی و شیمیایی دارد که توسط متخصصان آزمایشگاه ثبت میشود و شامل: رنگ ادرار، حجم کلی آن، غلظت ادرار، وجود سلول های غیر معمول در ادرار، حضور خون و گلبول های قرمز و وجود پروتیین و قند بیش از حد در ادرار، می‌باشد.

میهمان برنامه افزود: کلیه ها قدرت خود تنظیمی دارند، به همین دلیل حتی در زمانی که آب بدن با کمبود مواجه است، کلیه ها می‌توانند مواد دفعی خود را با استفاده از مقدار آب کمتری دفع کنند تا کمبود آب بدن را جبران کنند. در این صورت، ضایعات و سموم بدن که توسط کلیه جمع آوری شده اند در مقدار آب کمتری دفع میشود که باعث زردتر شدن رنگ ادرار میشود. رنگ طبیعی ادرار، زرد کمرنگ است که در شرایط کم آبی پر رنگ تر و زمانی که بدن آب زیادی دارد شفاف تر میشود. وی افزود: به طور کلی رنگ ادرار نشانگر سلامت بدن نیست.

وی هشدار داد: وجود خون و پروتئین(بالای ۱۵۰ میلی گرم) در ادرار هیچ هنگام طبیعی نیست، زیرا یکی از وظایف کلیه ها، جلوگیری از دفع خون است، به همین دلیل حتی وجود کوچکترین مقادیر خون در ادرار نیاز به بررسی فوری دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد:: یکی از عوارض جدی دیابت نارسایی کلیوی است، به همین دلیل در اولین مراجعه بیمار دیابتی به پزشک، باید از نظر وجود پروتئین در ادرار برسی شود، زیرا وجود پروتیین در ادرار اولین نشانه خطر نارسایی کلیوی است.

۲۳۳۲۳۳