شهر خبر

برپایی ایستگاه صلواتی چقدر هزینه دارد؟ / از نصب داربست تا پخش نذری

برپایی ایستگاه صلواتی چقدر هزینه دارد؟ / از نصب داربست تا پخش نذری

در این گزارش قصد داریم هزینه های برپایی یک ایستگاه صلواتی در اربعین حسینی را برآورد کنیم.

نام ایستگاه صلواتی را را بارها و بارها در ایام محرم و صفر شنیده اید. اتاقی کوچک با دیوارها و سقف پارچه‌ای سیاه که به در و دیوارش پرچم سیاه و سرخ «یا حسین» و «یا ابوالفضل» نصب شده است.

مدیریت مالی ایستگاه صلواتی

برای برپایی ایستگاه صلواتی باید از یک الی دو ماه قبل برنامه‌ریزی آن را کرده باشید. اینکه چه کسانی قصد دارند با شما در این حرکت خیرخواهانه هم قدم شوند و چه کسانی می‌توانند و یا مایل به اداره ایستگاه صلواتی هستند. آیا این افراد تمایل دارند در هزینه تامین وسایل و مقدمات ایستگاه صلواتی مشارکت کنند یا خیر. این موارد نخستین قدم برای برپایی و ایجاد یک ایستگاه صلواتی است.

در ابتدا تمام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید اعم از نذری‌ها و مواد غذایی که قصد دارید در بین عزاداران پخش کنید به همراه هزینه‌های احتمالی آنها را یادداشت کنید. با این روش می‌توانید تمام امور و هزینه‌ها را به خوبی مدیریت کنید.

اولین قدم؛ نصب داربست

نخستین قدم نصب داربست است. اگر در بین دوستان و آشنایان کسی را سراغ دارید که کار نصب داربست انجام می‌دهد موضوع را با او درمیان بگذارید. شاید بدون دریافت هزینه این کار را برایتان انجام دهد. در غیر این صورت هزینه نصب داربست با ابعاد ۳ در ۳ جهت راه‌اندازی ایستگاه صلواتی به همراه چادر برای پوشش آن، حدودا بین ۴ میلیون تا ۵ میلیون تومان هزینه دارد.

پخش انواع نوشیدنی

اگر تمایل به پخش شربت دارید، تقریبا هزینه‌هایتان نصف می‌شود. شربت ۲ لیتری ۲۳۲ هزار تومان، ۳لیتری ۳۳۶ هزارتومان و ۱۳لیتری ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اگر دوست دارید شربت آبلیمو و تخم‌شربتی توزیع کنید، قیمت بسته‌های ۵۰گرمی تخم شربتی حدودا ۳۰ هزار ۴۰۰ تومان و یک شیشه آبلیموی طبیعی ۲۴۰ هزار تومان است. البته آبلیموهای شرکتی کمی ارزان‌تر هستند اما عطر و طعم آبلیموهای طبیعی را ندارند. شربت را در یک فلاسک یا دیگ بزرگ درست کنید، قیمت یک قالب یخ بزرگ هم چیزی بین ۱۰۰تا ۲۰۰ هزار تومان است. البته دراین مورد می‌توانید کمی خلاقیت به‌خرج داده و با قرار دادن ظروف بزرگ در فریزر خانه‌تان یخ مورد نیازتان را تأمین کنید.

بجای توزیع چای و شربت، برخی مواقع می‌توانید از میوه استفاده کنید یا برخی روزها از شیرکاکائو یا نوشیدنی‌های دیگر استفاده کنید. بعضی روزها حتی می‌توانید از کیک و کلوچه و یا مواد غذایی آماده این چنینی استفاده کنید که گرسنگی عزاداران را نیز برطرف می‌کند.

قیمت شیر نایلونی ۱٫۵٪ - ۹۰۰ گرم حدود ۱۵۰۰۰ تومان می‌شود. قیمت پودر کاکائو نیز در بازار عمده فروشی تهران ۲۶۵،۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو می‌باشد.

پارچه‌های سیاه با اشعار عاشورایی

شما با هزینه‌ای حول و حوش ۱۶۰ هزارتومان تا ۲۴۰ هزار تومان می‌توانید پارچه‌های حاوی اشعار عاشورایی را خریداری کنید. بعد از تمام شدن این‌ماه هم می‌توانید از آنها نگهداری کرده و برای سال بعد دوباره از آنها استفاده کنید. پارچه‌های گلدوزی‌شده رنگ و لعاب خاصی به ایستگاه‌تان می‌دهند اما قیمت‌شان بالاست، باز هم بهترین جایگزین برای این پارچه‌ها، بنر است.

پرچم‌ها هم گزینه مناسبی برای داخل و بیرون ایستگاه هستند. قیمت پرچم‌های ۳ گوش ۱۶۰ هزار تومان تا ۹۶۰ هزار تومان، پرچم ۲ چوبه حدود ۱ میلیون ۲۸۰ هزار تومان، پرچم بادی بین ۵۰۰ هزارتومان الی ۱ میلیون تومان و پرچم‌های ستونی ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است. اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید این وسایل، سری به تکایا و هیات‌های قدیمی محل بزنید. شاید بین ادوات عزاداری‌شان چیزی داشته باشند که به دردتان بخورد.

لازم به ذکر است تمامی قیمت‌های اقلام غذایی که در این گزارش ارائه شده است با توجه به نوسانات روز بازار ممکن است تغییر کند و با توجه به رشد نرخ تورم احتمال دارد این قیمت‌ها تا حدی کاهش یا افزایش را تجربه کنند.