شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#سال گذشته#تاثیر#مسافران#ایرانی#اقتصاد

تاثیر مسافران ایرانی در اقتصاد ترکیه

همشهری: مناطق محروم ترکیه به مدد گردشگران ایرانی سال به سال آبادتر می‌شوند. استانبول در میان ایرانی‌ها پس از آن محبوبیت یافت که در دهه ۸۰، هزینه سفر به اروپا، تایلند، مالزی و هندوستان به‌شدت افزایش یافت. از این رو اقبال ایرانی‌ها به‌دلیل هزینه بالای سفر از این مقاصد گرفته شد. به‌تدریج اما استانبول هم تبدیل به مقصد گران ایرانی‌ها شد و تورگردان‌ها، تبلیغات فراگیر آنتالیا را آغاز کردند. تا نیمه دهه ۹۰آنتالیا دیگر مقصد اصلی گردشگران ایرانی شد و هتل‌ها یکی پس از دیگری و مراکز خرید بیشتر در شهر دایر شد. هزینه سفر به آنتالیا پس از آبادسازی اما برای ایرانی‌ها بیشتر شد و به ناچار تورگردان‌ها آلانیا را جایگزین کردند. آلانیا هم از یک شهر معمولی با امکانات اندک، با سفر گردشگران ایرانی و کسب درآمد کلان از آنها تبدیل به مقصد گران و البته جهانی برای ایرانی‌ها شد.

از پایان دهه ۹۰که سفرهای خارجی با افزایش نرخ دلار تبدیل به کالای لوکس شد، سفر به آلانیا هم دیگر مقرون‌به‌صرفه نبود و نوبت به آباد کردن شهر مرزی وان رسید. شهری که در همسایگی ایران بیشتر به یک روستا می‌ماند تا مقصد گردشگری حرفه‌ای و حالا با حضور ایرانی‌ها رنگ و جلوه دیگری یافته است.

فرش قرمز ۳۰۰میلیون‌دلاری برای ایرانی‌ها

همین دیروز روزنامه حریت چاپ ترکیه اعلام کرد که تنها در ۶ماه نخست سال‌جاری میلادی، یعنی از دی‌ ۱۴۰۱تا پایان خرداد  ۱۴۰۲، تعداد۲۰۰هزار ایرانی به شهر مرزی وان سفر کرده‌اند. این البته شامل آمار همه ایرانیانی که در ۶‌ماه گذشته به استانبول، آنتالیا، آلانیا، کاپادوکیه و جزایر ترکی سفر کرده‌اند، نمی‌شود.

به این آمار دقت کنید تا متوجه شوید که ایرانی‌ها چه اندازه در آبادانی ترکیه و تبدیل شهرهای مختلف آن کشور به مقاصد گردشگری جهانی نقش و سهم داشته‌اند. ۲۰۰هزار ایرانی تنها به شهر وان که یک شهر مرزی با ایران است، سفر کرده‌اند. وان نقطه‌ای مرزی و محروم تا همین ۱۰سال گذشته بود که بیشتر شبیه به یک روستا بود و حالا تبدیل به یک مقصد گردشگری پولساز برای ترکیه شده و تبلیغات سفر به شهر وان در رسانه‌ها و فضای مجازی فراوان است.

سازمان جهانی گردشگری میانگین هزینه هر گردشگر در مقاصد توریستی را تا ۱۵۰۰دلار برآورد می‌کند و بر پایه این استاندارد، گزارش آماری سالانه خود را در مورد درآمد گردشگری کشورها منتشر می‌کند.

حالا ۲۰۰هزار ایرانی تنها به شهر مرزی ترکیه با ایران سفر کرده‌اند. یعنی براساس محاسبه سازمان جهانی جهانگردی، ۳۰۰میلیون دلار در مقصد هزینه کرده‌اند. بدین‌ترتیب ترکیه ظرف ۶ماه گذشته تنها از سفر ایرانی‌ها و هزینه‌کرد آنها در شهر وان ۱۵هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

سفر ۱۸۷/۵هزار میلیارد تومانی

سال گذشته میلادی، ایرانی‌ها رتبه پنجم گردشگران ورودی به ترکیه را با ۲میلیون و ۳۰۰هزار گردشگر به‌خود اختصاص داده‌اند. یعنی براساس محاسبه سازمان جهانی جهانگردی ۳هزار و ۴۵۰میلیون دلار در شهرهای توریستی ترکیه هزینه کرده‌اند. با توجه به این آمار، ترکیه سال گذشته تنها از محل سفر ایرانی‌ها به آن کشور ۱۷۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از ایرانی‌ها کسب درآمد کرده است. بدین‌ترتیب از دی ۱۴۰۱ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ ایرانی‌ها ۱۸۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان تنها از مسیر گردشگری به اقتصاد ترکیه تزریق کرده‌اند.