شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#خبرنگاران#اوکراین

پسکوف: روسیه به ماموریت خود در قره‌باغ ادامه می‌دهد

پسکوف: روسیه به ماموریت خود در قره‌باغ ادامه می‌دهد

ایسنا نوشت: سخنگوی کرملین امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران به اظهار نظر درباره موضوعاتی از جمله توافق غلات دریای سیاه، برکناری وزیر دفاع اوکراین و موضع ایروان درباره حضور صلح‌بانان روسیه در منطقه قره‌باغ پرداخت.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که نمی‌تواند گزارش‌های رسانه‌ها درباره احتمال دیدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آینده نزدیک را تایید کند.

نیویورک‌تایمز دوشنبه با استناد به اظهارات مقامات رسمی که در جریان امور بودند، گزارش داد که رهبر کره شمالی برنامه دارد در ماه سپتامبر برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های نظامی به روسیه سفر کند.

پسکوف به خبرنگاران گفت: نه، ما نمی‌توانیم (این گزارش‌ها) را تایید کنیم. چیزی برای گفتن در این باره نداریم.

سخنگوی کرملین همچنین درباره دیدار روز دوشنبه پوتین با رجب طییب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که هدف این دیدار تبادل‌نظر بود و برنامه‌ای برای توافقی عینی وجود ندارد.

پسکوف در این راستا بیان کرد: برنامه‌ای برای توافقی مکتوب یا هرگونه سندی وجود نداشت. و هدف اصلی دیدار دوشنبه تبادل‌نظر درباره ابعاد روابط دوجانبه‌مان و درباره مشکلات معلوم منطقه‌ای بود. این هدف محقق شد و مذاکرات بسیار سازنده‌ و ثمربخشی انجام شد، اما احتمال انجام دادن توافقی بخصوص کم بود.

او همچنین برکناری وزیر دفاع اوکراین را یک موضوع داخلی کی‌یف تلقی کرد. ولودیمیر زلنسکی یک‌شنبه گذشته اعلام کرد که اولکسی رزنیکوف از سمت خود برکنار می‌شود و رستم اومروف جانشین او خواهد شد.

پسکوف در این باره گفت: ما نمی‌توانیم در این باره اظهارنظر کنیم. این در واقع یکی از موضوعات داخلی اوکراین است. فکر نمی‌کنیم که در حال حاضر، هیچ تغییر سمتی تاثیری روی کلیت رژیم کی‌یف بگذارد. تاکنون، تغییری در این رویه ایجاد نشده است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که مسکو نمی‌تواند به اعتراضات ژاپن به سوم سپتامبر، روز پیروزی بر ژاپن توجهی کند، چراکه این روز دارای اهمیتی تاریخی برای روسیه است.

مقام‌های روسیه در سال جاری میلادی تصمیم گرفتند روز سوم سپتامبر (روز پس از تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم) را "روز پیروزی بر ژاپن میلیتاریستی" اعلام کنند؛ تصمیمی که اعتراض توکیو را برانگیخت.

پسکوف به خبرنگاران گفت: در این مورد، ما از تاریخمان حرف می‌‎زنیم که واضح است. باید برای ژاپن هم واضح باشد. بنابراین، نمی‌توانیم به این اعتراضات توجهی کنیم.

سخنگوی کرملین درباره روابط روسیه با ارمنستان هم گفت که مسکو قدردان روابطش با ایروان است اما غیرممکن است که مسکو با نظر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان درباره شکست ماموریت صلح‌بانان روسی در منطقه قره‌باغ موافقت کند.

پاشینیان، اخیرا در گفت‌‎وگو با روزنامه ریپابلیکای ایتالیا گفته بود که عملیات صلح‌بانان روسی موفقیتی در قره‌باغ به دنبال نداشته و روسیه در حال ترک این منطقه است.

پسکوف در این باره بیان کرد: ما عمیقا برای نخست‌وزیر پاشینیان احترام قائلیم و قدردان همکاری و ارتباط بسیار سازنده میان او و رییس جمهور پوتین هستیم و امیدواریم این روابط تضمین‌کننده همکاری نزدیک میان دو کشور باشد. اما موافق این اظهارات نخست‌وزیر نیستیم. روسیه یک بخش جدایی‌ناپذیر این منطقه است و نمی‌تواند جایی برود. روسیه نمی‌تواند ارمنستان را رها کند.

به گفته سخنگوی کرملین، روسیه همچنان نقش ضامن صلح قره‌باغ را دارد و قرار نیست ماموریتش را به پایان برساند.

او افزود، شمار ارمنی‌هایی که در روسیه زندگی می‌کنند، از خود ارمنستان بیشتر است که بیشترشان شهروندان میهن‌دوست روسی هستند که کمک شایانی به پیشرفت این کشور می‌کنند.

همچنین پسکوف درباره احتمال توافق غلات با ترکیه گفت که احتمال توافق در این باره کم بود، چراکه موضوع توافق غلات روندی چندجانبه است و نمی‌توان از طریق روندی دوجانبه با ترکیه به توافقی در این زمینه رسید. او همچنین به نقش کشورهای غربی در توافق غلات دریای سیاه اشاره کرده و گفت که این کشورها مدت‌هاست که به تعهداتشان در این توافق عمل نمی‌کنند.

310310