شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

هویت تبعه سوئدی که در ایران محکوم شده، توسط بورل تایید شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تائید کرد که «یوهان فلودروس» تبعه کشور سوئد که به جرم جاسوسی در ایران محکوم است، در حبس بسر می‌برد.

هویت تبعه سوئدی که در ایران محکوم شده، توسط بورل تایید شد
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۴ ۱۲:۳۸:۵۰
اعتمادآنلاین |

جوزپ بورل مسئول مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تائید کرد که «یوهان فلودروس» تبعه کشور سوئد که به جرم جاسوسی در ایران محکوم است، در حبس بسر می‌برد.

سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به اسپانیا سفر کرده است به خبرنگاران گفت که برای آزادی نامبرده، سرسختانه در تلاش است. او با این حال از ارائه جزئیات بیشتر درباره پرونده متهم خودداری کرد.

به گزارش ایرنا، پیشتر نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرده بود که یک شهروند سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است. بر پایه این گزارش، یوهان فلودروس ۳۳ ساله اهل سوئد، بهار سال گذشته در سفری همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود راهی ایران و در تاریخ ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) ۲۰۲۲ در فرودگاه بازداشت شد.

وزارت خارجه سوئد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «یک شهروند سوئدی – یک مرد سی‌وچند ساله – از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شده» و «وزارت خارجه و سفارت سوئد در تهران سخت روی این پرونده کار می‌کنند و در تماس نزدیک با اتحادیه اروپا هستند».

پیتر استانو سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا دیروز (دوشنبه) در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: ما از ماجرای تبعه سوئدی در ندامتگاه ایران آگاه هستیم و با سوئد که به لحاظ کنسولی در قبال شهروندانش در هرکجای دنیا، مسئولیت اولیه دارد، همکاری نزدیک داریم.

وی با این حال تصریح کرد که بنا به برخی ملاحظات، در مورد این پروند اظهارنظر نمی‌کند و «تمام اقدامات ما در چنین مواردی با در نظر گرفتن منافع و ایمنی افراد مربوطه انجام می شود.»

وزارت اطلاعات ایران مرداد سال گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه کشور سوئد را به اتهام جاسوسی شناسایی و بازداشت کرده است. در این بیانیه آمده است: متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ی پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، به دقت تحت نظر مأموران زبده‌ی ضدجاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت.