شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آیت الله#ایرانیان#آیت الله هاشمی

سفر آیت الله هاشمی به شمال همراه با عفت، فاطی و مهدی /غرق شدن قایق ایرانیان مهاجر و دستگیری در مرزها تکرار می شود

سفر آیت الله هاشمی به شمال همراه با عفت، فاطی و مهدی /غرق شدن قایق ایرانیان مهاجر و دستگیری در مرزها تکرار می شود

در بخشی از خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی به حوادث غرق‌شدن قایق‌های ایرانیان مهاجر در بوسنی و کرواسی و دستگیری آنها در مرزها اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری، پایگاه اطلاع رسانی خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی درسیزدهم شهریور ماه سال ۱۳۷۹ را بازخوانی کرده است.

تا عصر در مقر ماندیم. وقت با استراحت و مطالعه و استفاده از دریا گذشت. عصر آقای [داود] کشاورزیان، استاندار آمد و با هم به محل احداث بندر خزر (امیرآباد) رفتیم. آقای محمدهاشم، معاون وزیر راه توضیحات داد؛ نزدیک است که از فاز اول بهره‌برداری شود؛ با آبخور ۵/۵ متر و برای کشتی‌های پنج هزار تُن. در زمان مسئولیت من، شروع شده و پس از من، دچار تأخیر گردیده است. حدود چهار میلیارد تومان، تاکنون هزینه شده و راه‌آهن هم به آن وصل و منطقه هم ویژه اقتصادی شده است. سیاست دولت سازندگی، این بود که با احداث بنادر و تأسیس کارخانه کشتی‌سازی در ساحل خزر، حضور ایران را در خزر که در زمان شوروی کم‌رنگ بوده، تقویت کنیم. متأسفانه حال این سیاست در عمل راکد شده و کارخانه کشتی‌سازی صدرا هم خوب فعال نیست.

از اسکله جهاد [سازندگی] هم بازدید کردیم. با صیادان ماهی کیلکا که از آن اسکله استفاده می‌کنند، مذاکره کردم. خواستار تسریع در تحویل اسکله اصلی هستند که هنوز لایروبی آن کامل نشده است. گفتند، برای هر لنج بیست تُنی در هر سال، ۶۸۰ تُن صید در نظر گرفته‌اند؛ کافی نیست. روس‌ها با کشتی‌های بزرگ صید می‌کنند.

شب به مقر برگشتیم. اخبار را خواندم و پس از کمی پیاده‌روی خوابیدم. دیشب اینجا باران آمده و گفته شد در گنبد ۲۵ میلی‌متر باریده است. عفت و اشرف و آقارضا با ما بودند. فاطی و مهدی و دیگران، امروز به تهران رفتند.

مدتی است که حوادث غرق‌شدن قایق‌های ایرانیان مهاجر در بوسنی و کرواسی و دستگیری آنها در مرزها تکرار می‌شود، چون بوسنی برای ایرانی‌ها ویزا نمی‌خواهد. مهاجران غیرقانونی، از آن طریق به اروپا می‌روند؛ مثل ترکیه

۲۷۲۲۰