شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##تغییر#نرخ#تسعیر#کدام#صنایع#بورسی#تاثیرگذرا#است؟

تغییر نرخ تسعیر بر کدام صنایع بورسی تاثیرگذرا است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: تغییر نرخ تسعیر ارز برای شرکت‌هایی که در بورس کالا بدون رقابت و با نرخ پایه محصولات خود را می‌فروشند تأثیر مثبتی دارد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه) بازار سهام، با ۲۴ هزار و ۴۹۵ واحد افزایش معادل یک و ۱۶ صدم درصد به دو میلیون و ۱۳۶ هزار و ۱۴۲ واحد رسید.

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: بازار با خبر احتمال اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توسط وزیر اقتصاد و احتمال تغییر نرخ تسعیر ارز از ۲۸.۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان تغییر روند داد و امیدها به بازار برگشت. روزهای اخیر در خصوص فرموله‌شدن نرخ گاز صادراتی پتروشیمی‌ها و لحاظ کف قیمتی ۵ هزار تومان و سقف میانگین قیمت گاز صادراتی ایران ابلاغ شد که برای گروه‌های پتروشیمی خبر خوبی بود و در نهایت کلیت بازار را تحت‌تأثیر گذاشت؛ اما به لحاظ سودآوری با درنظرگرفتن قیمت‌های جهانی و ثبات نرخ ارز گروه پتروشیمی به‌خصوص اوره‌ای‌ها و متانولی‌ها با کاهش سود به نسبت قبل همراه شدند. شایعه احتمال آزادسازی نرخ دلار پتروشیمی‌ها در بازار امروز پررنگ‌تر شد و شروع معاملات را با تقاضا همراه کرد. به‌تدریج این خبر جدی شد و سخنگوی سازمان بورس ابلاغ این خبر را تأیید کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود چنین گفت: تغییر نرخ تسعیر ارز برای شرکت‌هایی که در بورس کالا بدون رقابت و با نرخ پایه محصولات خود را می‌فروشند تأثیر مثبتی دارد؛ و برای برخی شرکت‌ها که مواد اولیه تولید خود را به قیمت پایه می‌خریدند به ضررشان خواهد بود. درنهایت تصویب این مصوبه به همراه تغییر نرخ گاز تأثیر بسیاری بر سودآوری شرکت‌ها در بازار سرمایه دارد. در ساعات پایانی بازار گروه خودرویی با نشانه های مثبت روبه‌رو شد که خبرهای مثبت از این گروه از قبیل واگذاری سهام خودروسازان و شرکت‌های تودلی آنها و همچنین شایعاتی از افزایش نرخ رسمی محصولات این صنعت سبب افزایش تقاضا در این گروه شد. ارزش معاملات خرد نیز به نسبت روزهای اخیر در محدوده ۶۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که نشان از ادامه روند صعودی بازار را می‌دهد.

این فعال بازار سهام در پایان با اشاره به شاخص تشریح کرد: شاخص کل نیز مقاومت ۲.۱۰۰ میلیون واحد را پشت سر گذاشته و باتوجه‌به افزایش قیمت‌های جهانی و همین‌طور نرخ ارز و اخبار مثبت منتشره انتظار ادامه این روند تا رسیدن به مقاومت‌های بعدی شاخص می‌رود.