شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#طرح صیانت#انتخابات#رئیسه مجلس

چرا طرح صیانت از فضای مجازی مسکوت ماند؟/ مجلس صدای معترضان باشد، آنها به خیابان نمی‌آیند

چرا طرح صیانت از فضای مجازی مسکوت ماند؟/ مجلس صدای معترضان باشد، آنها به خیابان نمی‌آیند

تسنیم با سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس و سیدشهاب الدین موسوی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره تاکید رهبری بر اهمیت انتخابات اسفند ماه و افزایش مشارکت مردمی در این انتخابات گفت‌وگو کرده است .

فرآیند انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۱ اسفند سال جاری برگزار شود با توجه به اعمال تغییرات در قانون انتخابات، تفاوت‌هایی با ادوار گذشته پیدا کرده است. یکی از تغییرات اصلی، اضافه شدن مرحله پیش‌ثبت نام به پروسه برگزاری انتخابات است.

این پروسه از ۱۶ مرداد به مدت یک هفته برگزار شد و حدود ۵۰ هزار متقاضی داوطلبی انتخابات مجلس، اطلاعات شخصی خود را در سامانه وزارت کشور ثبت کردند. با این حال به نظر می‌رسد از ۲۷ مهر ماه و آغاز ثبت‌نام قطعی پذیرفته‌شدگان مرحله پیش‌ثبت‌نام، فضای انتخاباتی در کشور نیز رنگ و بوی جدی به خود بگیرد.

هر ۸۵ میلیون ایرانی که راجع‌به خیر عمومی و سعادتمندی خود به گروهی وکالت و نمایندگی داده باشند و احساس کنند که آن نمایندگان مطالبات آنها را دنبال نمی‌کنند، حق اعتراض دارند و اگر دیدند که رویه‌ها براساس میل آنها اصلاح نمی‌شوند حق دارند که ناامید شوند.

**یکی از دلایلی که طرح صیانت از فضای در مجلس مسکوت ماند، کارزارهای عمومی بود که از سوی اکثریت جامعه شکل گرفت و ایستادگی مردم موجب این شد که مجلس احساس کند این طرح با سعادت عمومی در تضاد است.

**تاکید ایجابی ما این است که باید در چارچوب قانون بمانیم و هرجایی که قوانین خلاف خواست و اراده اکثریت مردم بوده را پس بگیریم و نگذاریم اکثریت مجلس دست اقلیت بی‌ترمزی بیفتد که عملکرد آنها موجب نارضایتی مردم شده و چشم انداز آنها نسبت به آینده را مخدوش کرده است.

** تندروهای داخلی و براندازان خارجی کاری می‌کنند که مشارکت به حداقل برسد چرا که منافع آنها اینطور ایجاب می‌کند.

** اگر مجلس صدای معترضان می‌شد دیگر آنها به کف خیابان‌ها نمی‌آمدند.

**مجلس متکثر است، یعنی در مجلس ۲۹۰ نفر نماینده دارید که ممکن است دیدگاه‌ها و سلایق مختلفی داشته باشند؛ پیشنهادات و طرح‌هایی به مجلس می‌آید در حالی که این موارد نه تنها تبدیل به قانون نشده بلکه حتی در دستور کار مجلس نیز قرار نگرفته است.

**مجلس اساساً نمی‌تواند به حاشیه برود به دلیل اینکه قانونگذار اصلی در این کشور مجلس است. طرح‌ها و لوایحی که در مجلس به تصویب می‌رسد ریل‌گذاری کشور در حوزه‌های مختلف را تعیین می‌کند.

**مجلس یازدهم شاید تنها مجلسی باشد که به مسائلی ورود کرده که تا پیش از این سابقه نداشته است. به طور مثال این مجلس با تصویب قانون هسته‌ای به شکل مستقیم تکالیفی را برای دولت تعیین کرد که تا پیش از این سابقه نداشت.

** من ایرادی که به برخی طیف‌های اصلاح‌طلب می‌گیرم این است که متعهد به مسئولیت‌های فعالیت سیاسی نیستند.

۲۷۲۲۰