شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین#بازار آزاد#هزار تومان

تفاوت ۷هزار تومنی دینار دولتی و آزاد

فرارو: تفاوت قیمت دینار دولتی و آزاد به حدود ۲۰ درصد رسیده است. براساس اعلام بانک مرکزی قیمت دینار عراق برای متقاضیان ارز اربعین امروز یکشنبه ۱۳ شهریور ۳۱.۵ تومان است، اما فروشنده‌های حاضر در میدان فردوسی و سبزه‌میدان قیمت هر دینار عراق را ۳۸.۴ تومان اعلام می‌کنند.

تفاوت قیمت خرید و فروش سکه چقدر است؟

به‌گزارش فرارو؛ خرید ارز اربعین که امسال سقف ۲۰۰ هزار دیناری دارد و به‌اسم تسهیلات سفر اربعین تخصیص داده می‌شود، به‌این ترتیب یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان کمتر از اعداد و ارقام حاکم در بازار آزاد خرج برمی‌دارد. البته شرایطی که بانک مرکزی برای عرضه ارز اربعین درنظرگرفته، به شکلی است که زائران اربعین نهایتا تا روز ۱۴ شهریور می‌توانند برای دریافت آن دست‌به‌کار شوند.

قیمت دینار عراق در بازار آزاد چقدر است؟

قیمت دینار عراق امروز دوشنبه ۱۳ شهریور همزمان با نیمه ابتدایی معاملات بازار آزاد به ۳۸.۴ تومان رسید. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد درجریان خریدوفروش‌های امروز قیمت دینار عراق تفاوتی نداشته و از زمان شروع معاملات بازار قیمت دینار عراق روی عدد ۳۸.۴ تومان ثابت بوده است.

قیمت دینار عراق در بازار آزاد البته نسبت به آخرین خریدوفروش‌های دیروز کمتر از یک درصد پایین آمده است. چون اگر عصر یکشنبه به قصد خرید دینار عراق سراغ فروشنده‌های حاضر در میدان فردوسی یا سبزه‌میدان می‌رفتید، قیمت هر دینار عراق را با شما ۳۷.۷ تومان محاسبه می‌کردند.

دینار عراق باوجود افزایش تقاضایی که ظرف یک ماه گذشته داشته، تغییر چشمگیری نکرده و از ۳۸.۶ تومان به ۳۸.۴ تومان رسیده است، اما اگر به ایام اربعین پارسال نگاه کنیم، متوجه رشد تقریبا دو برابری قیمت دینار عراق در بازار آزاد می‌شویم.

قیمت دینار عراق ۱۳ شهریور پارسال ۲۰.۵ تومان بود و الان که قیمت دینار عراق در بازار آزاد به ۳۸.۴ تومان رسیده باید رشد قیمت دینار عراق در حدفاصل اربعین پارسال تا امسال را معادل ۸۷ درصد بدانیم. عددی که نشان می‌دهد رشد قیمت دینار عراق در این مدت از دلار، یورو، پوند و لیر ترکیه بیشتر است.

تفاوت ۷هزار تومنی دینار دولتی و آزاد

قیمت دینار عراق درحالی نسبت به شهریور پارسال ۸۷ درصد رشد داشته که پوند انگلیس با رشد قیمت ۸۱ درصدی پشت‌سر آن قرار می‌گیرد.

قیمت پوند انگلیس از ۱۳ شهریور پارسال تا امروز از جایگاه ۳۴ هزار و ۵۷۵ تومان به ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. به‌این ترتیب قیمت پوند انگلیس در این بازه حدود ۲۸ هزار و ۲۲۵ تومان بالا آمده است. قیمت یورو که ۱۳ شهریور پارسال ۲۹ هزار و ۷۸۰ تومان بود و کمتر از دلار فروخته می‌شد، امروز به ۵۳ هزار و ۷۲۰ تومان تبدیل شده است. یعنی درعرض یک سال شاهد رشد ۸۰ درصدی قیمت یورو بودیم که باز هم از میزان رشد قیمت دینار بیشتر است.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز به مرز ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان نزدیک شده و این یکی رشد ۶۵ درصدی را درمقایسه با ۱۳ شهریور پارسال تجربه می‌کند. لیر ترکیه هم که یکی دیگر از ارزهای رایج بازار است و برای گردشگرانی که راهی کشور همسایه می‌شوند، مهم است، امروز هزار و ۸۵۰ تومان قیمت داشته و ۱۳ شهریور پارسال هزار و ۶۵۰ تومان فروخته می‌شده است. با این اوصاف قیمت لیر ترکیه در این مدت حدود ۲۰۰ تومان یعنی ۱۲ درصد ارتقا پیدا کرده است.

مقایسه رشد قیمت دینار و سایر ارزهای رایج در عرض یک سال

مقایسه قیمت دینار دولتی و آزاد

قیمت دینار دولتی توسط بانک مرکزی به‌شکل روزانه اعلام می‌شود و امروز دوشنبه ۱۳ شهریور به ۳۱.۵ تومان تومان رسیده است. از یک طرف دیگر شرایط دریافت ارز اربعین ۱۴۰۲ به شکلی است که هر متقاضی بالای پنج سال می‌تواند تا سقف ۲۰۰ هزار دینار عراق دریافت کند. به‌این ترتیب کسی که مراحل دریافت ارز اربعین را طی کرده و امروز ۲۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ اعلام شده در سامانه ارزی بانک مرکزی تحویل می‌گیرد، باید چیزی نزدیک شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

تفاوت قیمت خرید دینار دولتی و آزاد با این اوصاف در این حالت به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان می‌رسد. چون همین ۲۰۰ هزار دینار عراقی که به‌عنوان تسهیلات اربعین ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود، در بازار آزاد معادل هفت میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قیمت دارد. یعنی در آخرین روزهای عرضه ارز اربعین امسال، خرید دینار دولتی حدود ۲۰ درصد کمتر از بازار آزاد خرج برمی‌دارد.